Inima infrântă și smerită - Sfântul Nifon al Constantianei
Inima înfrânta și smerită - Sfântul Nifon al Constanțianei
Cuviosul Nifon ajunsese la o mare înălțime a virtuțiilor. Luptele lui duhovnicești erau
vrednice de mirare și mulți veneau la el ca să îl cunoască și să-i ceară sfat.
Astfel, a venit la el
un credincios și i-a zis:
- Mult mă mir, părinte, cum de nu te înalți cu mintea când atâta lume te cinstește!
- Știi, fiule, i-a zis Cuviosul, de ce nu mă mândresc?
- Nu știu, părinte, i-a răspuns ucenicul cu smerenie.
- Asculta dar! Eu în fiecare zi, de două sau de trei și de patru ori, îmi aduc aminte de păcatele
pe care le-am făcut fără frica de Dumnezeu. Și cu cât ma gândesc la ele, cu atât sufletul meu
este îndurerat, gândind că niciodată nu am făcut ceva plăcut lui Dumnezeu. De aceea nu mă
mândresc. Și când aud cinstiri și laude, mi se par nevrednice și laudele și eu însumi. Tu, să
zicem, mă lauzi o data sau de doua ori pe săptămâna, iar eu necontenit, în toate zilele, mă îngrețoșez de mine, mă mustru, ma osândesc și ma vad ca un câine mort, plin de viermi și de
putoare.
- Spune-mi, părinte, a continuat fratele, de ce cei mai multi oameni urăsc pe cei virtuoși?
Unii ii disprețuiesc iar alții se smintesc de ei. Putini ii lauda, cei mai multi însa ii osândesc.
- Drepții, fiule, au mult câștig din ocările ce le vin de la oameni. Ii împodobesc ca pe stelele
cerului. Am văzut eu un om evlavios care a câștigat numai într-o zi cincizeci de cununi!
- Spune-mi și mie, s-a rugat fratele, cum le-a câștigat?
- Omul acela era bun și foarte blând. Făcea mult bine vecinilor sai, iubea pe toți ca pe îngerii
lui Dumnezeu. Aceștia, însa, erau întunecați de cel viclean și-l urau ca pe un criminal. Și cum
obișnuiește diavolul sa calomnieze pe sfinți prin gura păcătoșilor, asa a făcut și acum. Unii
ziceau despre el ca este viclean, alții ca a căzut în erezie. Fericitul acela, însa ce făcea? Se
ruga pentru ei, zicând:
"Doamne miluiește pe cei ce mă urăsc, mă zavistuiesc și mă clevetesc! Nici unuia din acești
frați sa nu i se întâmple vreun rău pentru mine păcătosul, nici acum, nici în viitor, nici în clipa
morții, nici în ziua judecații. Ci, ma rog, Doamne, sfarmă și destramă uneltirile diavolului,
pentru ca știi, Iubitorule de oameni, ca acesta este cel ce-i ridica împotriva mea, Rogu-te,
Dumnezeul meu, ca, precum nu m-ai pedepsit pe mine ticălosul, ori de cate ori am greșit și
am alergat cerând iertare la milostivirea Ta, tot asa, și pe acești sfinți, robi ai Tai, care ma
vorbesc de rău, sa nu-i pedepsești, ci sfințește-i cu Duhul Tău cel Sfanț!"
-Acestea le zicea, iubitul meu, acel drept în rugăciunile sale pentru dușmanii și calomniatorii
sai. Și de cate ori pe zi de silea pe sine și se ruga lui Dumnezeu pentru mântuirea lor, de
atâtea ori cobora din cer un înger și-i punea pe cap o cununa de pietre scumpe. De aceea,
fratele meu, Dumnezeu îngăduie adesea, ca drepții sa fie ocărați și vorbiți de rău, pentru ca sa
se înmulțească cu miile cununiile lor și sa moștenească Împărăția Lui.
Atunci i-a zis fratele:
- Dar cum se face, ca multi drepți nu fac rău nimănui și totuși oamenii se smintesc de ei și zic
de pilda: dacă vrea sa se mântuiască, sa meargă în pustiu! În orașe stau cei mândrii și cei
iubitori de slava, ca sa se bucure de laudele oamenilor.
- Nu locul mântuiește, fiule, a răspuns sfântul, ci purtarea, grija, atenția și silință fiecăruia. Ia
aminte la pildele ce-ți voi spune: Precum ne adeverește și Moise, Enoh a fost unul din
oamenii de la început, care a bineplăcut lui Dumnezeu. El a avut femeie și copii și ceea ce
este mai minunat, el a trăit printre oameni păcătoși. Apoi Avraam, cat de mare prieten al lui
Dumnezeu a fost! A avut și el femeie și 318 rudenii și robi, nenumărat aur și argint. Totuși,
nimic din acestea nu i-au fost piedica spre mântuire! Dimpotrivă, i-a ajutat mai mult evlavia
și dragostea sa fata de Dumnezeu.
Ia gândește-te și la Lot, unde a locuit? În smintelile satanei, intre sodomiți! A văzut adesea
uratele lor păcate, dar nu a judecat pe nimeni; de aceea l-a și iubit Dumnezeu și nu i-a închis
ușa împărăției Sale. Și Iov, care avea bogăție împărăteasca, slava negrăita, femeie și copii și
totuși, în același chip și-a câștigat și el mântuirea. Ce sa mai zic de Isaac, de Iacov, de Iosif și
de multi alții? Toți aceștia au plăcut lui Dumnezeu, nu cu forma cea dinafara a vieții lor.
Adu-ți aminte și de Daniil și de cei trei tineri! Unul în groapa cu lei, alții în cuptorul cel cu
foc, s-au rugat și Dumnezeu i-a auzit. De asemenea, Iona a fost auzit din pântecele chitului și
tălharul pe cruce a deschis Raiul cu rugăciunea lui. Și sa nu las din Vechiul testament pe
Ezechia, pe Manase și pe Rahab. Vezi deci, fiule, cum toți aceștia au bine plăcut lui
Dumnezeu în diferite locuri și chipuri! Socotesc, deci, ca ai aflat răspuns la nedumerirea ta. În
tot locul este mântuire pentru cel ce se străduiește, pentru ca Dumnezeu este pretutindeni.
Cat despre celalalt lucru, care ai întrebat, cum adică cei drepți nu sunt tuturor plăcuți, ia
aminte la cele ce iți voi spune! Nu vezi oare ca Dumnezeu da ploaie, iar unii se bucura și alții
nu? Unul zice ca-i aduce paguba, altul zice: slava lui Dumnezeu ca a adăpat pământul! Dacă vine iarna cu frig și cu îngheț, săracii care tremura de frig zic: "O, Doamne, de ce ai dat
frigul?" Iar cei bogați atunci se bucura mai mult pentru ca sunt îndestulați cu de toate: vin,
pâine, carne, căldura, haine calde și tot ceea ce bucura trupul și pentru ca pot sa se joace cu
zăpada. Lupa, primăvara, vine vara cu căldurile mari. Atunci, unii zic: e mai bine iarna ca nu
sunt muște, nici purici, nici țânțari!
Dar de ce sa mai lungesc vorba? Ajunge sa ne gândim la un lucru: Domnul și Dumnezeul
nostru S-a făcut om și a trăit cu ce nerecunoscători, a făcut nemărginit bine neamului
omenesc, a izgonit demonii, a curățat pe leproși, a luminat pe orbi, a întărit pe slăbănogi, a
îndreptat pe șchiopi, a înviat morții, a întors pe vameși, a luminat pe desfrânate, a saturat cu
putină pâine mulțimi nenumărate de oameni și multe altele a făcut, pe care nu-i cu putința a le
descrie. Și ce recunoștința a primit în schimb Domnul nostru pentru toate acestea? Unii
ziceau ca "Omul acesta nu este de la Dumnezeu", alții ca "este samaritean", iar alții ca "are
demon". Unul Îl înjura, altul Îl pălmuiește, alții Îl lovesc și scuipa preacurata Lui fata, iar la
urma Îl răstignesc!
Deci, dacă Acela Care ne-a creeat nu a plăcut la toți oamenii, cum va plăcea cel drept, mai
ales când oamenii sunt asa de multi?
Adu-ți aminte de dreptul Abel, care nici un rău nu a făcut lui Cain și totuși, acesta l-a urat si
cu ajutorul celui viclean l-a omorât. Gândește-te dar, dacă atunci când numai acești doi frați
erau pe pământ, dreptul Abel nu a putut scapa de ura celui rău, cum va putea scapa cineva
acum, cu asa mulțime? Cu adevărat este cu neputința, ca este scris: Fiule, dacă vrei sa lucrezi
pentru Domnul, pregătește-ți sufletul de ispita!"
Atunci, fratele a zis către Cuviosul:
- De vreme ce, părinte, am început aceasta convorbire folositoare, te rog sa-mi mai lămurești
ceva, pentru ca și creștinii de alta data doreau sa vorbească cu părintii despre cele
duhovnicești.
- Vorbește, fiule, și nu te îndoi. Dumnezeu îmi va da cuvânt pentru folosul sufletului tău.
- Cum se face ca părintii noștri din vremea de demult trăiau și mureau în pace, pe când noi
astăzi, precum știți, mergem din necaz în necaz, din mâhnire în mâhnire și cu multa tulburare
ne sfârșim viata?
- Oamenii de alta data aveau multa dragoste intre ei și fiecare întâmpina pe aproapele sau cu
sinceritate și cu dreptate. Și aveau asa de mare dragoste pentru Dumnezeu, încât niciodată nu
duceau la biserica ceva, dacă nu era desăvârșit. Acum însa, lucrurile nu mai stau asa, ci toate
cele alese le dam pântecelui, făcându-l dumnezeu și ceea ce este stricat și nefolositor, aceea
ducem la biserica Lui Hristos. Se știe apoi, ca în tot ce făceau, ei, slujeau cu adevărat lui
Dumnezeu și astfel Îl aveau în ajutor și împăciuitor în toate nevoile; pe când azi, precum am
zis, avem pântecele dumnezeu și acestuia îi slujim în toate, ceea ce nu numai ca nu ne aduce
folos și mântuire, ci dimpotrivă, ne pricinuiește multe dureri și supărări.
- Părinte, a continuat fratele, fiindcă Dumnezeu va luminează mintea cea preaînteleaptă ca
sa-mi spuneți cele ce trebuie, va rog spuneți-mi, are durere și sila sufletul când se desparte de
trup sau poate ieși liniștit și ușor?
- De vreme ce n-am murit, nu știu bine, ii răspunse Cuviosul, zâmbind. Dar fii atent, sunt
drepți care au moarte amara și păcătoși care au moarte plăcuta. Dar moartea amara a celui
drept ii spala păcatele pe care, ca om, le-a făcut în viata, de vreme ce nimeni nu este fără de
păcat, fără numai Dumnezeu; pe când moartea plăcuta a păcătosului ii aduce o mica și
cuvenita răsplata pentru vre-un bine pe care l-a făcut. Și astfel, cel drept devine cu totul curat,
iar cel păcătos cu totul necurat.
De aceea, s-o știi bine, fiule, chiar dacă moartea dreptului pare amara, ea este temporara,
pentru ca de aici înainte se bucura și se veselește de-a pururi; pe când păcătosul, dacă
temporar are o moarte plăcuta, totuși, veșnic va arde și se va chinui în focul cel nestins.
Exista desigur și păcătoși care au o moarte amara și sunt trimiși direct în iad, precum sunt și
drepți care au o moarte plăcuta și merg direct în fericire.
Vezi, ca sunt deosebite judecățile lui Dumnezeu. Rânduiește fiecăruia moarte potrivita cu
viata lui. Totuși, moartea nu este atât de înfricoșata cum este judecata care are loc în acel
ceas; deoarece, când iese sufletul din trup, îl întâmpina mulțime de îngeri, dar se aduna și
mulțime de demoni; îngerii ii arata faptele lui cele bune, iar diavolii pe cele rele. Și totuși,
așteaptă sa vina din cer hotărârea osândirii lui și totuși, nădăjduiește la mântuire. Suferă, își
ridica mâinile la cer, se roagă sa nu fie predat întunecaților diavoli. Dar și îngerii au atunci
lupta mare și se bucura când aud hotărârea mântuirii lui. Dimpotrivă, duhurile cele rele
așteaptă și doresc sa audă hotărârea de osânda. Și sufletul este predat unde hotăraște Dreptul
Judecător, fie îngerilor, la fericirea cea veșnică, fie diavolilor, la osânda și munca veșnică.
Aceasta este, fiul meu, teama și cutremurul, ca nu cumva sa fie osândit omul la pieire. De
altfel, moartea este ceva firesc, care ne așteaptă pe toți. Deci, ca să răspund la întrebarea ta de
la început, sufletul este cuprins de spaima și de cutremur în așteptarea hotărârii lui
Dumnezeu, ca nu cumva sa fie osândit.
Terminând cuvântul, Sfântul s-a ridicat la rugăciune, pentru ca niciodată nu amâna
rugăciunea. Adeseori, în mijlocul mulțimii, se ruga cu mintea. În orice ceas, chiar dacă
vorbea cu cineva, în adâncul inimii sale nu înceta a rosti stihuri din Psaltire. Dar, lucru și mai
minunat, chiar și când dormea, adeseori mintea lui limpede cugeta cuvintele Domnului.
O altă însușire a Cuviosului Nifon era dragostea lui mare pentru Sfântul Apostol Pavel. Când
spunea cineva un cuvânt de lauda sau altceva despre el, inima Cuviosului se aprindea de o
deosebita râvna și evlavie și zicea adesea: "Pavel cel mare cat cerul și pământul, preaiubitul
meu, tăria Bisericii, prealuminosul ochi al lui Hristos; Pavel cel preafrumos și îndumnezeit,
dea pururi sa fie slăvit!" Așa grăia și sufletul lui niciodată nu se satura lăudând pe
dumnezeiescul Apostol.
Ideea ta poate deveni un articol citit de mii de persoane, iți poți împărtăși ideeile pentru a ajuta pe cei ce citesc!(click aici pentru mai multe informatii)!
Urmariți-ne și pe Youtube!
Citiți și alte articole:
Despre Îmbunătățirea minții! ✙ Despre Rugăciune! ✙ Postări Populare! ✙ Să Devenim mai buni! ✙ Sfaturi Duhovnicești! ✙
Comentarii
Trimiteți un comentariu