Adevăruri pe care nu trebuie să le uităm
Adevăruri pe care nu trebuie să le uităm
* Naşterea
lui Hristos a fost nezgomotoasă şi smerită. A venit ca om, nu ca să judece
lumea, ci ca s- o mântuiască. A venit ca să-l
miluiască, să-l ierte şi
să-l
mântuiască pe om.
A dat
poveți mântuitoare,
ne-a
lăsat porunci, sfaturi şi pilda Sa sfântă pe care să o urmăm pentru a ne
mântui sufletele noastre.
Toate aici pe pământ sunt
trecătoare şi efemere, se duc ca un vis...
*
Credem pe deplin
în a Doua Venire
a Domnului, care va fi măreaŃă, înfricoşătoare şi
slăvită...
Marii părinți ai Bisericii noastre,
asceții care
aveau minte
curată şi lumina Sfântului Duh,
au păstrat
pururea în conştiința lor
această înfricoşătoare a Doua Venire
a lui
Hristos. Au cugetat la ea
încontinuu, şi asta i-a făcut să se îndurereze mereu şi ochii lor să nu
înceteze a plânge...
*
După moarte, omul este condus
direct la tribunalul lui Dumnezeu. Până la a Doua Venire, lucrurile vor fi deja lămurite şi rezolvate pentru
fiecare suflet. Atunci
se va face împărțirea finală,
se va termina toată sărbătorirea.
* Deoarece
fiecare suflet omenesc va trece prin primul tribunal şi apoi va merge la marea
Judecată, marele adevăr care va fi spus la sfârşitul vieții noastre
trebuie să ne preocupe mai
mult decât orice
altă grijă.
Lumea întreagă nu este vrednică şi nu prețuieşte cât un suflet. Sufletul este nemuritor,
lumea este stricăcioasă şi se
va sfârşi. Suntem aici pentru puțin timp... Să ne pregătim bine şi
mântuitor
pentru această mare Judecată prin care
trebuie să trecem. Moartea ne pândeşte în fiecare clipă. Inima omului lucrează
ca ceasul: la fel cum acesta se va opri la un moment dat, exact aşa se va opri
din funcțiune şi inima omului. Şi atunci
va urma aşezarea sufletului nostru, ori în Împărăția veşnică a lui
Dumnezeu,
ori
în iadul cel veşnic, împreună cu diavolii.
*
Să fim atenți să nu
ne orbească lucrurile pământeşti, căci grija multă
pentru cele trupeşti este amăgire.
Grija pentru mântuirea sufletului nostru trebuie să fie neîntreruptă, la fel şi
rugăciunea şi mulțumirea către
Dumnezeu. Fie că avem
necazuri, fie bucurie,
mulțumirea să nu lipsească din sufletul
nostru.
* Să
nu credem că numai prin lucruri materiale îi putem fi de folos săracului.
Trebuie să-i oferim şi hrană duhovnicească. De multe ori, chiar şi sufletul nostru
este întemnițat, este sărac şi gol în fapte bune. De
acesta să ne îngrijim mai întâi, să îl îmbrăcăm, să îl hrănim şi să îl scoatem
din închisoarea osândei, vinovăției
şi păcatului. Şi când ajutăm sufletul nostru, e uşor apoi
să-l
ajutăm
şi pe aproapele nostru.
Priviți cât de jos a coborât Hristos. A coborât şi a zis:
“Primiți-Mă şi pe Mine ca pe un sărac; orice
oferiți acestui sărac,
Mie îmi
oferiți. Şi Eu voi lua
ceea ce îmi oferiți voi şi
pentru aceasta
vă voi
da Împărăția Mea“.
Legea Evangheliei
şi poruncile lui Dumnezeu nu sunt grele, nu sunt de neînfăptuit; înfăptuirea
poruncilor lui Dumnezeu este fericire şi nu nefericire. Omul suferă când simte
ură, când simte gelozie, când simte răutate.
Şi preferăm să suferim decât să iubim.
Când
îl miluieşti pe sărac, trebuie să simți fericire, să simți bucurie,
pentru
că l-ai făcut să-şi afle odihna.
Era înfometat şi
acum nu-i mai e foame,
ori
îi era frig şi acum s-a încălzit. Era la închisoare, tu ai plătit şi
acum este liber. Aceste fapte nu sunt grele şi omul se simte foarte fericit.
Iată calea lui Dumnezeu!
*
Poruncile lui Dumnezeu nu sunt
grele, sunt foarte uşoare, odihnesc, răcoresc şi nasc fericire în sufletul omului. De aceea Hristos nu a cerut multe lucruri. Şi la a Doua Venire
nu va zice: “De ce nu ați lucrat
nevoința?“. Nu. Va zice:
“De ce nu l-ați îmbrăcat pe sărac, de ce nu l-aŃi mângâiat
pe cel întemnițat?“.
Ce sunt acestea? Faptele dragostei. De aceea a spus Hristos: “Cine este cel care Mă iubeşte? Cel ce Ńine poruncile Mele. Cel
ce nu Mă iubeşte pe Mine nu ține poruncile Mele“. Prin cercetarea pe care a făcut-o celor de-a stânga,
a vrut să le zică: “Voi nu ați avut dragoste şi, pentru că nu
ați avut dragoste, nu puteți intra
în cămara dragostei“. Cămara dragostei se câştigă
numai cu iubire
şi jertfă. De aceea va trebui, cu
dragoste şi smerenie, să intrăm
în Împărăția cerurilor.
Strâmtă şi dureroasă este calea ce duce la Viață. Drumul larg îi duce pe oameni în iad. Care este drumul larg?
Viața lumească nepăsătoare şi
zilele ce trec fără folos,
goale...
Nu
trebuie să ne amăgească diavolul, ci să ne străduim, cum se spune în Evanghelia
Hristosului nostru, să curăŃim interiorul potirului,
care este
sufletul nostru, inima noastră, mintea
noastră. Dacă vei
curăți potirul pe dinăuntru va fi curat şi pe dinafară, omule. Prefăcutule, nu-l spăla pe dinafară şi înăuntru să-l laşi necurățit. Ochii
lui Dumnezeu le văd pe toate. Pe oameni îi vom păcăli, vom arăta altă față, dar
cele dinăuntru sunt cunoscute de către Dumnezeu. Să ne
străduim să devenim cum trebuie pe dinăuntru, să ne schimbăm. Să umplem timpul
pe care ni l-a dat Dumnezeu cu fapte bune, cu gânduri bune, cu simțăminte curate.
Să nu ne
preocupăm cu vorbe deşarte, să
nu ne
ocupăm cu discuții necuviincioase şi vătămătoare. Să ne ferim
limba noastră de la a-i judeca pe oameni: pe fratele nostru, pe aproapele
nostru. Nu, să nu facem asta! Să ne judecăm pe noi, să ne osândim pe noi. Dacă
ne osândim, ne vom izbăvi de osânda lui Dumnezeu.
Dacă osândim,
vom fi
osândiți, şi
dacă judecăm,
vom fi
judecăți; şi
cu măsura
cu care
vom măsura altora, ne va măsura şi nouă
Dumnezeu.
Fiecare clipă care
trece nu se mai întoarce. Diavolul câştigă timpul nostru, şi în acest scop ne
preocupă cu lucruri pământeşti şi trecătoare, încât să nu oferim mai mult lui
Dumnezeu şi sufletului nostru. Să fim
cât mai
atenți să ne aflăm
în stare
de veghe,
să priveghem
cu mintea,
cu inima,
să nu
lăsăm să intre gândurile urâte, să nu
lăsăm inima să se molipsească.
Dacă
nu suntem cu luare-aminte, chiar şi în biserică putem să păcătuim mult. Când
venim la biserică
şi nu ne îmbrăcăm decent, şi prin lipsa de cuviință a îmbrăcăminții noastre îi provocăm sminteală vreunui om, Biserica devine pricină de sminteală. Şi venind omul să se curățească pe sine,
pleacă şi mai murdar. Pentru că privirea lui a
căzut undeva, pe ceva indecent. De aceea trebuie ca îndeosebi femeile să aibă
foarte mare grijă ca atunci când vin la biserică să fie îmbrăcate cuviincios,
atent. Răspunderea este foarte mare şi este un păcat pe care oamenii nu-l
mărturisesc. Îşi spun păcatele, dar nu-i auzi spunând: “Ştii, părinte, în
vremea necunoaşterii, când nu-l cunoşteam pe Dumnezeu, nu cunoşteam Evanghelia,
pocăința, nu am fost învățat şi poate prin neatenŃia îmbrăcăminșii mele am smintit oameni. Fie cu hainele,
fie cu locul în care şedeam, fie cu poziția mea“.
Acestea
sunt păcate pe care diavolii ni le pot reproşa, şi noi vom zice: “Dar cum s-au
întâmplat acestea?“
“- Iată, când purtai haina aceea, când şedeai aşa, când nu ai avut
grijă şi nu te-ai aşezat unde trebuia, l-ai smintit pe acel om.“
Atunci sufletul acela va fi țintuit de vinovăție şi
astfel judecata va fi pe măsură. Vreau să spun, cu smerenie, că trebuie să fim atenți la
toate astea, căci vom pleca din lume
şi vom merge la tribunal, vom merge la judecată... şi acolo
vor fi spuse toate. Să avem grijă, deci, să fim cuviincioşi în toate. Să curățim interiorul potirului
nostru,
sufletul nostru, inima noastră. Şi unde simțim vinovăție,
să ne pocăim.
Sfântul
Vasile cel Mare a zis: “Nici femeie nu am cunoscut, dar nici feciorelnic nu
sunt“. Când Sfântul Vasile cel Mare a zis că în viața feciorelnică
pe care a trăit-o
nu a cunoscut femeie, căci nu a fost căsătorit
şi nici nu a păcătuit, dar nici cu vreo femeie nu este, s-a referit la gândire.
Gândul păcătos trece şi dacă nu
avem grijă, ne poate lăsa urme, ne poate lăsa pete şi murdării. Prin urmare,
când ne pătăm, de ce avem nevoie? De spălare, de curățire. Cum se face curățirea? Curățirea se face prin lacrimi, se face prin spovedanie şi
pocăință.
De aceea
trebuie să avem grijă să nu ne biruiască cele lumeşti sau cele care astăzi ni se oferă
ca fiind foarte
bogate.
Mă refer la ceea ce iubeşte omul: îi
place
să se
înfrumusețeze şi
să se
gătească, îi plac podoabele scumpe...
Când eu nu am grijă, ca om, şi provoc ispită fratelui meu, surorii
mele, prin împodobirea neatentă, atunci eu port vinovăția în spate.
Lucru
ce trece neobservat. De câte ori, dacă ne cercetăm
conştiința, vom vedea că în viața noastră
lumească,
poate chiar
şi acum, nu suntem
atenți? Prin urmare
producem sminteală. Pe aceste păcate nu
le cunoaştem; să le mărturisim şi vor fi şterse.
De aceea să fim
cu luare-aminte
la aceste
lucruri, ca să fim pregătiți. Moartea este
înfricoşătoare, nu este joacă. Dacă vreunul dintre noi a cunoscut câte ceva despre
moarte, dacă a fost primejduit de boală, a văzut
cât de
înfricoşătoare este. Vedeți cum lăcrimează
omul sau
chiar plânge,
şi ochii
îi sunt
neliniştiți în ceasul morții? Deoarece vede
cum vin
puterile potrivnice, vin diavolii
să-i smulgă sufletul. Şi sufletul tremură
cum tremură frunza de toamnă la cea mai uşoară adiere de vânt.
Troparul slujbei de
înmormântare zice: “Ce luptă are sufletul când se desparte de trup, cât
lăcrimează atunci, către îngeri îşi ridică ochii şi în zadar se roagă; către
oameni îşi întinde mâinile şi nu are cine să-l ajute“. Spune că îşi întoarce ochii către îngeri şi nu primeşte nimic. Căci îngerii zic: “După
faptele tale,
aliluia.
Te-am fi ajutat
dar
trebuia
să ne
ajuți şi
tu cu faptele
tale“. Îşi ridică
mâinile spre oameni şi le cere să-l ajute. Şi
ei zic: “Cum să te ajutăm? Noi nu ne putem ajuta pe noi, cum să te ajutăm pe
tine?“ Şi atunci omul îşi dă seama de adevăr. Dar ce mai poate face în ceasul
acela, când îi iese sufletul?
Această cercetare,
acest adevăr, această realitate pe care vedem că o trăieşte fiecare om apropiat
nouă, când
pleacă din viaŃă, ar trebui
să ne
fie lecție, pentru a
ne pregăti
pe noi
acum, pentru
ca atunci
când va suna ceasul, să fim gata. Şi cu toate că ne vom amărî, căci
moartea este din natura ei grea şi amară, dacă conştiința nu va mărturisi împotriva noastră, vom simți un balsam în suflet. Sufletul nădăjduieşte,
simte că ceva se va întâmpla. De aceea deci, înainte de a sosi acel ceas
înfricoşător, înainte de a veni această primă judecată a sufletului, şi apoi
marea Judecată de la a Doua Venire, să ne pregătim, să fim atenți, să
ne grăbim
acum; nu
mâine ori
poimâine. De astăzi, din clipa
aceasta, să punem în sufletul
nostru pocăință şi să
ne întoarcem
la Dumnezeu.
Şi când
Dumnezeu va vedea această intenŃie bună din
partea noastră, ne va
ajuta. Şi va spori această
mică intenție a noastră
şi o
va face
mare, încât
să ne
putem învrednici de mântuirea
sufletelor noastre.
* Hristos,
Mântuitorul nostru, cunoscând toate câte se vor întâmpla, ni le prevesteşte în
Sfânta Lui Evanghelie, pentru ca să luăm măsuri şi să ne pregătim. Să nu avem
nici o justificare că nu ni le-a spus, că nu le-am citit, că nu le-am auzit
şi că de aceea nu ne-am pregătit. Nu, Hristos ni le-a spus amănunțit. La fel
Biserica şi
Sfinții Părinți Propovăduitori
şi toți cuvioşii lui
Dumnezeu
vorbesc despre cele pe care trebuie
să le lucrăm. Adică despre faptele luminii, ale Evangheliei, pe care,
lucrându-le, să scăpăm de toată această uriaşă
primejdie.
Din nefericire, toate lucrurile, şi mai ales păcatul, ne arată, precum
se vede, că se apropie sfârşitul. Auzim de războaie, şi se vor face. Vedem
cutremure. Vedem păcatul, vedem satanismul, şi ce nu ne văd ochii? Tehnologia
va ajunge
până la
a ne
scoate din minți, din credință. La ce
să ne
mai aşteptăm?
Cu toate că şi
moartea fiecărui om este o a doua venire, totuşi o aşteptăm acum şi o vedem
venind la modul general. De aceea să
ne pregătim încontinuu, să ne
curățim, să fim neprihăniți pe dinăuntru,
să lucrăm faptele luminii, cele pe care ni le
spune Hristosul nostru, faptele dragostei. Inima noastră să devină lipsită de
răutate, precum a pruncilor. Aşa cum a zis Domnul: “Dacă nu ne vom face ca şi
copiii în nerăutate şi în dragoste,
nu vom putea
intra în Împărăția Cerurilor“. Nu zice să avem
mintea copiilor şi judecata
lor, ci nerăutatea inimii la care să ajungem în legătură cu aproapele nostru.
Acesta poate să ne facă rău, să ne înjure, să ne batjocorească, să râdă de noi,
să ne privească cu trufie, noi trebuie să ne păstrăm inima în nerăutate, precum
pruncii, şi astfel ne vom mântui. Dar dacă începem să pretindem ce-i al nostru bătându-ne cu pumnii în piept şi să cerem dreptate,
vom fi găsiți vinovați. Căci
Evanghelia nu
ne spune să răspundem răului cu rău.
Mai mult decât toate
să ne
aducem aminte de ziua aceea
înfricoşătoare a Judecății, şi desigur,
cum a zis
Sfântul Siluan Athonitul, să medităm la iad, încât noi să ne ferim a ajunge la
această stare. Când această meditație va
deveni pentru noi temelie şi
viață, vom
fi ajutați să ne
ferim de
faptele întunericului şi astfel vom scăpa
de acest
groaznic şi înfricoşător iad. Să
ne închinăm,
să-I mulțumim
şi să-L
slăvim pe Hristosul nostru, care S-a făcut om pentru ca noi să devenim
dumnezei. Să-L cântăm şi să-L preamărim pentru că S-a jertfit pentru noi, ne-a
deschis ochii, ne-a arătat drumul luminii, ni l-a trasat şi ne-a ajutat să
păşim pe el. Ne-a dat ca armă cu care să-i lovim pe vrăjmaşi în dreapta şi-n
stânga, arma luminii, Evanghelia Lui, în care sunt scrise toate, pentru a
ajunge biruitori la final, la poarta de aur pe care scrie Ierusalimul Ceresc.
Ierusalimul Ceresc îşi aşteaptă copiii şi copiii lui sunt cei care urmează
modelul, şi modelul este Hristos. Amin.
Urmariți-ne și pe Youtube!
Citiți și alte articole:
Despre Îmbunătățirea minții! ✙ Despre Rugăciune! ✙ Postări Populare! ✙ Să Devenim mai buni! ✙ Sfaturi Duhovnicești! ✙
Comentarii
Trimiteți un comentariu