Adevăruri pe care nu trebuie să le uităm




Adevăruri pe care nu trebuie să le uităm





*   Naşterea lui Hristos a fost nezgomotoasă şi smerită. A venit ca om, nu ca să judece lumea, ci ca s- o mântuias. A venit ca să-l miluias, să-l ierte şi să-l mântuiască pe om. A dat poveți mântuitoare, ne-a lăsat porunci, sfaturi şi pilda Sa sfântă pe care să o urmăm pentru a ne mântui sufletele noastre.
Toate aici pe pământ sunt trecătoare şi efemere, se duc ca un vis...
*   Credem pe deplin în a Doua Venire a Domnului, care va fi măreaŃă, înfricătoare şi slăvită...
Marii părinți ai Bisericii noastre, asceții care aveau minte curată şi lumina Sfântului Duh, au păstrat pururea în conştiința lor această înfricoşătoare a Doua Venire a lui Hristos. Au cugetat la ea încontinuu, şi asta i-a făcut să se îndurereze mereu şi ochii lor să nu înceteze a plânge...
*     După moarte, omul este condus direct la tribunalul lui Dumnezeu. Până la a Doua Venire, lucrurile vor fi deja lămurite şi rezolvate pentru fiecare suflet. Atunci se va face împărțirea finală, se va termina toată sărbătorirea.
*   Deoarece fiecare suflet omenesc va trece prin primul tribunal şi apoi va merge la marea Judecată, marele adevăr care va fi spus la sfârşitul vieții noastre trebuie ne preocupe mai mult decât orice altă grijă. Lumea întreagă nu este vrednică şi nu prețuieşte t un suflet. Sufletul este nemuritor, lumea este stricăcioa  şi  se  va  sfârşi.  Suntem  aici  pentru  puțin  timp...  Să  ne  pregătim  bine  şi  mântuitor  pentru această mare Judecată prin care trebuie să trecem. Moartea ne pândeşte în fiecare clipă. Inima omului lucrează ca ceasul: la fel cum acesta se va opri la un moment dat, exact aşa se va opri din funiune şi inima omului. Şi atunci va urma aşezarea sufletului nostru, ori în Împărăția veşnică a lui Dumnezeu, ori în iadul cel veşnic, împreună cu diavolii.
*    Să  fim  atenți    nu  ne  orbească  lucrurile  pământeşti,  căci  grija  multă  pentru  cele  trupeşti  este amăgire. Grija pentru mântuirea sufletului nostru trebuie să fie neîntreruptă, la fel şi rugăciunea şi mulțumirea tre Dumnezeu. Fie că avem necazuri, fie bucurie, muumirea nu lipsească din sufletul nostru.
*   Să nu credem că numai prin lucruri materiale îi putem fi de folos săracului. Trebuie să-i oferim şi hra duhovniceas. De multe ori, chiar şi sufletul nostru este întemnițat, este sărac şi gol în fapte bune. De acesta să ne îngrijim mai întâi, să îl îmbrăcăm, să îl hrănim şi să îl scoatem din închisoarea osândei, vinovăției şi păcatului. Şi nd ajutăm sufletul nostru, e uşor apoi să-l ajutăm şi pe aproapele nostru.
Priviți t de jos a cobot Hristos. A cobot şi a zis: Primiți- şi pe Mine ca pe un sărac; orice oferiți  acestui  sărac,  Mie  îmi  oferiți.  Şi  Eu  voi  lua  ceea  ce  îmi  oferiți  voi  şi  pentru  aceasta    voi  da Împărăția Mea“.
Legea Evangheliei şi poruncile lui Dumnezeu nu sunt grele, nu sunt de neînfăptuit; înfăptuirea poruncilor lui Dumnezeu este fericire şi nu nefericire. Omul suferă când simte ură, când simte gelozie, nd  simte  utate.  Şi  preferăm    suferim  decât    iubim.  Când  îl  miluieşti  pe  sărac,  trebuie    simți fericire, simți bucurie, pentru că l-ai făcut să-şi afle odihna. Era înfometat şi acum nu-i mai e foame, ori îi era frig şi acum s-a încălzit. Era la închisoare, tu ai plătit şi acum este liber. Aceste fapte nu sunt grele şi omul se simte foarte fericit. Iată calea lui Dumnezeu!
*    Poruncile lui Dumnezeu nu sunt grele, sunt foarte uşoare, odihnesc, răcoresc şi nasc fericire în sufletul omului. De aceea Hristos nu a cerut multe lucruri. Şi la a Doua Venire nu va zice: “De ce nu ați lucrat  nevoința?.  Nu.  Va  zice:  “De  ce  nu  l-ați  îmbrăcat  pe  sărac,  de  ce  nu  l-aŃi  mângâiat  pe  cel întemnițat?. Ce sunt acestea? Faptele dragostei. De aceea a spus Hristos: Cine este cel care iubeşte? Cel ce Ńine poruncile Mele. Cel ce nu iubeşte pe Mine nu ține poruncile Mele“. Prin cercetarea pe care a făcut-o celor de-a stânga, a vrut le zi: “Voi nu ați avut dragoste şi, pentru că nu ați avut dragoste, nu puteți intra în mara dragostei. Cămara dragostei se ştigă numai cu iubire şi jert. De aceea va trebui, cu dragoste şi smerenie, intm în Împărăția cerurilor.
Stmtă şi dureroa este calea ce duce la Viață. Drumul larg îi duce pe oameni în iad. Care este drumul larg? Viața lumească nepăsătoare şi zilele ce trec fără folos, goale...
Nu trebuie să ne amăgească diavolul, ci să ne străduim, cum se spune în Evanghelia Hristosului nostru, curăŃim interiorul potirului, care este sufletul nostru, inima noastră, mintea noastră. Dacă vei

curăți potirul pe dinăuntru va fi curat şi pe dinafară, omule. Prefăcutule, nu-l spăla pe dinafară şi înăuntru să-l laşi necurățit. Ochii lui Dumnezeu le văd pe toate. Pe oameni îi vom păcăli, vom arăta altă față, dar cele dinăuntru sunt cunoscute de către Dumnezeu. Să ne străduim să devenim cum trebuie pe dinăuntru, să ne schimbăm. Să umplem timpul pe care ni l-a dat Dumnezeu cu fapte bune, cu gânduri bune, cu simțăminte curate.
nu ne preocupăm cu vorbe deşarte, nu ne ocupăm cu discuții necuviincioase şi vătămătoare. Să ne ferim limba noastră de la a-i judeca pe oameni: pe fratele nostru, pe aproapele nostru. Nu, să nu facem asta! Să ne judecăm pe noi, să ne osândim pe noi. Dacă ne osândim, ne vom izbăvi de osânda lui Dumnezeu. Dacă osândim, vom fi osândiți, şi dacă judecăm, vom fi judecăți; şi cu măsura cu care vom măsura altora, ne va măsura şi nouă Dumnezeu.
Fiecare clipă care trece nu se mai întoarce. Diavolul câştigă timpul nostru, şi în acest scop ne preocupă cu lucruri pământeşti şi trecătoare, încât să nu oferim mai mult lui Dumnezeu şi sufletului nostru. fim cât mai atenți ne aflăm în stare de veghe, priveghem cu mintea, cu inima, nu lăsăm să intre gândurile urâte, să nu lăsăm inima să se molipsească.
Dacă nu suntem cu luare-aminte, chiar şi în biserică putem să păcătuim mult. Când venim la biserică şi nu ne îmbrăcăm decent, şi prin lipsa de cuviință a îmbrăcăminții noastre îi provom sminteală vreunui om, Biserica devine pricină de sminteală. Şi venind omul se cuțească pe sine, pleacă şi mai murdar. Pentru că privirea lui a căzut undeva, pe ceva indecent. De aceea trebuie ca îndeosebi femeile să aibă foarte mare grijă ca atunci când vin la biserică să fie îmbrăcate cuviincios, atent. Răspunderea este foarte mare şi este un păcat pe care oamenii nu-l mărturisesc. Îşi spun păcatele, dar nu-i auzi spunând: “Ştii, părinte, în vremea necunoaşterii, când nu-l cunoşteam pe Dumnezeu, nu cunoşteam Evanghelia, poința, nu am fost învățat şi poate prin neatenŃia îmbrăcăminșii mele am smintit oameni. Fie cu hainele, fie cu locul în care şedeam, fie cu poziția mea“.
Acestea sunt păcate pe care diavolii ni le pot reproşa, şi noi vom zice: “Dar cum s-au întâmplat acestea?“
“- Iată, când purtai haina aceea, când şedeai aşa, când nu ai avut grijă şi nu te-ai aşezat unde trebuia, l-ai smintit pe acel om.“
Atunci sufletul acela va fi țintuit de vinovăție şi astfel judecata va fi pe măsu. Vreau spun, cu smerenie, că trebuie fim atenți la toate astea, căci vom pleca din lume şi vom merge la tribunal, vom merge la judecată... şi acolo vor fi spuse toate. Să avem grijă, deci, fim cuviincioşi în toate. Să curățim interiorul potirului nostru, sufletul nostru, inima noast. Şi unde simțim vinovăție, ne poim.
Sfântul Vasile cel Mare a zis: “Nici femeie nu am cunoscut, dar nici feciorelnic nu sunt“. Când Sntul Vasile cel Mare a zis că în viața feciorelnică pe care a tit-o nu a cunoscut femeie, căci nu a fost căsătorit şi nici nu a păcătuit, dar nici cu vreo femeie nu este, s-a referit la gândire. Gândul păcătos trece şi dacă nu avem grijă, ne poate lăsa urme, ne poate lăsa pete şi murdării. Prin urmare, când ne pătăm, de ce avem nevoie? De spălare, de curățire. Cum se face curățirea? Curățirea se face prin lacrimi, se face prin spovedanie şi poință.
De aceea trebuie avem grijă nu ne biruiască cele lumeşti sau cele care astăzi ni se oferă ca fiind foarte  bogate.    refer  la  ceea  ce  iubeşte  omul:  îi  place    se  înfrumusețeze  şi    se  găteas,  îi  plac podoabele scumpe...
Când eu nu am grijă, ca om, şi provoc ispită fratelui meu, surorii mele, prin împodobirea neatentă, atunci eu port vinovăția în spate. Lucru ce trece neobservat. De te ori, dacă ne cercetăm conştiința, vom vedea  că  în  viața  noastră  lumeas,  poate  chiar  şi  acum,  nu  suntem  atenți?  Prin  urmare  producem sminteală. Pe aceste păcate nu le cunoaştem; să le mărturisim şi vor fi şterse.
De aceea fim cu luare-aminte la aceste lucruri, ca fim pregătiți. Moartea este înfricoşătoare, nu este joacă. Dacă vreunul dintre noi a cunoscut câte ceva despre moarte, dacă a fost primejduit de boală, a văzut cât de înfricoşătoare este. Vedeți cum lăcrimează omul sau chiar plânge, şi ochii îi sunt neliniştiți în ceasul morții? Deoarece vede cum vin puterile potrivnice, vin diavolii    să-i smulgă sufletul. Şi sufletul tremură cum tremură frunza de toamnă la cea mai uşoară adiere de vânt.
Troparul slujbei de înmormântare zice: “Ce luptă are sufletul când se desparte de trup, cât lăcrimează atunci, către îngeri îşi ridică ochii şi în zadar se roagă; către oameni îşi întinde mâinile şi nu are cine să-l ajute“. Spune îşi întoarce ochii către îngeri şi nu primeşte nimic. Căci îngerii zic: “După

faptele  tale,  aliluia.  Te-am  fi  ajutat  dar  trebuia    ne  ajuți  şi  tu  cu  faptele  tale“.  Îşi  ridică  mâinile spre oameni şi le cere să-l ajute. Şi ei zic: “Cum să te ajutăm? Noi nu ne putem ajuta pe noi, cum să te ajutăm pe tine?“ Şi atunci omul îşi dă seama de adevăr. Dar ce mai poate face în ceasul acela, când îi iese sufletul?
Această cercetare, acest adevăr, această realitate pe care vedem că o trăieşte fiecare om apropiat nouă, când pleacă din viaŃă, ar trebui ne fie lecție, pentru a ne pregăti pe noi acum, pentru ca atunci când va suna ceasul, să fim gata. Şi cu toate că ne vom amărî, căci moartea este din natura ei grea şi amară,  dacă  conştiința  nu  va  mărturisi  împotriva  noastră,  vom  simți  un  balsam  în  suflet.  Sufletul nădăjduieşte, simte că ceva se va întâmpla. De aceea deci, înainte de a sosi acel ceas înfricoşător, înainte de a veni această primă judecată a sufletului, şi apoi marea Judecată de la a Doua Venire, să ne pregătim, fim atenți, ne grăbim acum; nu mâine ori poimâine. De astăzi, din clipa aceasta, punem în sufletul nostru pocăință şi ne întoarcem la Dumnezeu. Şi când Dumnezeu va vedea această intenŃie bună din partea noastră, ne va ajuta. Şi va spori această mică intenție a noastră şi o va face mare, încât ne putem învrednici de mântuirea sufletelor noastre.
*    Hristos, Mântuitorul nostru, cunoscând toate câte se vor întâmpla, ni le prevesteşte în Sfânta Lui Evanghelie, pentru ca să luăm măsuri şi să ne pregătim. Să nu avem nici o justificare că nu ni le-a spus, că nu le-am citit, că nu le-am auzit şi că de aceea nu ne-am pregătit. Nu, Hristos ni le-a spus amănunțit. La fel  Biserica  şi  Sfinții  Părinți  Propovăduitori  şi  toți  cuvioşii  lui  Dumnezeu  vorbesc  despre  cele  pe  care trebuie să le lucrăm. Adică despre faptele luminii, ale Evangheliei, pe care, lucrându-le, să scăpăm de toată această uriaşă primejdie.
Din nefericire, toate lucrurile, şi mai ales păcatul, ne arată, precum se vede, că se apropie sfârşitul. Auzim de războaie, şi se vor face. Vedem cutremure. Vedem păcatul, vedem satanismul, şi ce nu ne văd ochii? Tehnologia va ajunge până la a ne scoate din minți, din credință. La ce ne mai aşteptăm?
Cu toate că şi moartea fiecărui om este o a doua venire, totuşi o aşteptăm acum şi o vedem venind la modul  general.  De  aceea    ne  pregătim  încontinuu,    ne  curățim,    fim  neprihăniți  pe  dinăuntru,  lucrăm faptele luminii, cele pe care ni le spune Hristosul nostru, faptele dragostei. Inima noastră să devină lipsită de răutate, precum a pruncilor. Aşa cum a zis Domnul: “Dacă nu ne vom face ca şi copiii în nerăutate şi în dragoste, nu vom putea intra în Împărăția Cerurilor“. Nu zice avem mintea copiilor şi judecata lor, ci nerăutatea inimii la care să ajungem în legătură cu aproapele nostru. Acesta poate să ne facă rău, să ne înjure, să ne batjocorească, să râdă de noi, să ne privească cu trufie, noi trebuie să ne păstrăm inima în nerăutate, precum pruncii, şi astfel ne vom mântui. Dar dacă începem să pretindem ce-i al nostru bătându-ne cu pumnii în piept şi cerem dreptate, vom fi găsiți vinovați. Căci Evanghelia nu ne spune să răspundem răului cu rău.
Mai mult decât toate ne aducem aminte de ziua aceea înfricoşătoare a Judecății, şi desigur, cum a zis Sfântul Siluan Athonitul, să medităm la iad, încât noi să ne ferim a ajunge la această stare. Când această meditație va deveni pentru noi temelie şi viață, vom fi ajutați ne ferim de faptele întunericului şi astfel vom scăpa de acest groaznic şi înfricoşător iad. ne închinăm, să-I mulțumim şi să-L slăvim pe Hristosul nostru, care S-a făcut om pentru ca noi să devenim dumnezei. Să-L cântăm şi să-L preamărim pentru că S-a jertfit pentru noi, ne-a deschis ochii, ne-a arătat drumul luminii, ni l-a trasat şi ne-a ajutat să păşim pe el. Ne-a dat ca armă cu care să-i lovim pe vrăjmaşi în dreapta şi-n stânga, arma luminii, Evanghelia Lui, în care sunt scrise toate, pentru a ajunge biruitori la final, la poarta de aur pe care scrie Ierusalimul Ceresc. Ierusalimul Ceresc îşi aşteaptă copiii şi copiii lui sunt cei care urmează modelul, şi modelul este Hristos. Amin.

Ideea ta poate deveni un articol citit de mii de persoane, iți poți împărtăși ideeile pentru a ajuta pe cei ce citesc!(click aici pentru mai multe informatii)!


Urmariți-ne și pe Youtube!

Citiți și alte articole:

Despre Îmbunătățirea minții!   ✙ Despre Rugăciune!   ✙ Postări Populare!   ✙ Să Devenim mai buni!   ✙ Sfaturi Duhovnicești!   ✙

Comentarii

Postări populare