Biserica Ortodoxă şi Ecumenismul- Sfântul Ierarh Nicolae Velimirovici
Un text despre Europa al Sfântului
Ierarh Nicolae Velimirovici, preluat din cartea „Biserica Ortodoxă şi
Ecumenismul” de Sf. Iustin Popovici, Mănăstirea Sf. Arhangheli Mihail şi Gavril
– Petru Voda, 2002, pag 122-134:
<<Să încheiem călătoria
noastră prin rai şi iad cu Dumnezeu-omeneştile binevestiri ale unui ierarh
ortodox de azi, întocmai cu Apostolii, un adevărat Gură de Aur al Bisericii Ortodoxe Sîrbe: Nicolae al
Ohridei şi Jicei (†1956). Dorim cu smerenie şi în rugăciune ca evanghelica lumină a cugetărilor lui
de Dumnezeu înţeleptite să
lumineze şi să lămurească patristic problemele de care vorbim.
Adîncit patristic în tainele
istoriei neamului omenesc, Sfîntul Ierarh binevesteşte:
„Cinstitul Prooroc Isaia a
proorocit aceasta: Cînd Se va ridica
Domnul să nimicească pămîntul... trufia oamenilor se va
smeri şi Se va înălţa singur Domnul în ziua aceea (Isaia 2:11).
Şi în vremurile de demult S-a
ridicat de multe ori Domnul ca să nimicească pămîntul, din pricină că, în locul Lui, oamenii erau slăviţi ca nişte
dumnezei, din pricina
semeţilor şi trufaşilor oameni-dumnezei. Şi S-a ridicat şi în zilele noastre şi a nimicit, cu adevărat,
întregul pămînt, în mînia Lui dreaptă de a nimici înfumurarea omului şi de a umili mîndria lui cea mincinoasă.
O asemenea ridicare a lui Dumnezeu
împotriva omului a urmat adesea ridicării omului împotriva lui Dumnezeu. Popoarele eretice din epoca
noastră au lăsat lui Hristos şi
Domnului ultimul loc la masa lumii acesteia, ca celui mai de pe urmă cerşetor, în timp ce pe primele
locuri au aşezat pe marii lor oameni, pe politicieni, pe literaţi, pe
romancieri, pe oamenii de ştiinţă, pe finantişti, ba chiar şi pe turişti şi pe sportivi. Toate privirile
noroadelor acestora erau aţintite asupra acestor oameni mari, asupra acestor
zei moderni, în timp ce doar
foarte puţini îşi mai întorceau privirile spre Hristos, biruitorul morţii. O astfel de neobrăzată
răzvrătire a noroadelor botezate59, dar eretice, împotriva Dumnezeului celui
prea-înalt nu avea cum să nu fie urmată de răzvrătirea Dumnezeului dispreţuit împotriva
oamenilor şi noroadelor nelegiuite. Şi, într-adevăr, ridicatu-S-a Dumnezeu ca să nimicească pămîntul. Şi
au fost dureri nemaivăzute
ale noroadelor pămîntului înaintea ochilor noştri şi pe spinarea noastră. Şi nu numai că toţi cei mari
şi slăviţi dintre oameni s-au arătat nişte flăcări stinse, de la care nimeni nici nu mai încerca să se
încălzească, ci s-au
împlinit şi cele spuse în continuare de Proorocul Isaia, potrivit cărora
oamenii aveau să se ascundă în peşteri,
şi în crăpăturile stîncilor, şi în găurile pămîntului de la
faţa temerii de Domnul şi de la faţa slavei puterii Lui (Isaia 2:19). Nu s-a adeverit
aceasta întocmai în ultimul război60? Nu s-au refugiat oamenii din unele continente, precum de
altfel şi cei din ţara noastră, în peşteri de piatră şi în găurile pămîntului,
ca să găsească scăpare pentru viaţa lor de la faţa europenilor care semănau moartea? Şi semănătorii aceştia ai morţii nu sînt alţii
decît acei slăviţi meghistani, idolii aceia ai oamenilor, care stăteau la masa
lumii acesteia pe tronurile cele mai de frunte şi care rîdeau de Hristos la
sfîrşitul mesei, ca de un cerşetor."
De Hristos purtătorul episcop
binevesteşte cu durere, dar şi cu nădejde: „Fraţii noştri cei botezaţi, care au fost atraşi de ereziile papale şi
luterane, s-au socotit pe ei
înşişi mai înţelepţi decît Hristos şi ne-au dispreţuit pe noi, ortodocşii, ca pe nişte oameni
lipsiţi de înţelepciune şi necivilizaţi; dar şi asupra lor s-a adeverit
cuvîntul Apostolului Pavel: Zicînd că
sînt înţelepţi, au înnebunit (Romani 1:22); fiindcă au lepădat înţelepciunea
cea duhovnicească după Hristos, care umblă în veşmîntul smereniei şi al
dragostei, şi s-au înveşmîntat, după pilda filosofilor închinători la idoli, cu
înţelepciunea trupească şi lumească,
care e plină de trufie şi răutate.
Şi au schimbat slava
Dumnezeului celui nestricăcios în asemănarea chipului omului celui
stricăcios... şi s-au închinat făpturii în locul Făcătorului (Romani 1:23-25). Adică au
dezbrăcat toată slava de la Hristos Domnul şi au pus-o pe umerii unor oameni muritori, pe care i-au
înălţat la rangul de noi Mesia. O astfel de idee despre slavă ei au luat-o din înţelepciunea lor
atee. Iar cultura şi civilizaţia
înseamnă la ei cinstirea făpturii, adică a firii văzute, şi cinstirea acesteia
mai mult decît a Ziditorului ei. Zeii muritori şi firea îndumnezeită! Acesta
este acum cel din urmă stadiu al omenirii apusene, în alunecarea ei neoprită şi
veşnică de la înălţimile lui Hristos spre tartarurile Satanei. Aceasta este culmea egalităţii oamenilor
din Apus cu vechea închinare la idoli a Romei şi cu cea de astăzi a Asiei. Mii de cărţi tipăresc
anual aceştia spre slava
marilor bărbaţi şi spre lauda civilizaţiei lor, şi mii de ziare slujesc zilnic această trecătoare
şi mincinoasă slavă, aflîndu-se în slujba laudei lucrărilor omeneşti, cu numele supraumflat de
„civilizaţie". Pentru aceasta i-a dat Dumnezeu la plăceri ruşinoase şi la patimi, încît să-şi
găsească mulţumirea numai în ceea
ce este pămîntesc, iar nu ceresc, şi numai în ceea ce pricinuieşte diavolului bucurie şi rîs, iar
îngerilor lui Hristos jale. Bucuriile lor stau în desfătarea trupului, în răpirea a ceea ce este străin, în
călcarea în picioare a celor
mici şi slabi, în sporirea bunurilor pămînteşti şi în întinderea puterii lor şi a stăpînirii lor, în
cucerirea mîrşavă a moşiei altora, în desfătări şi jocuri, în îndepărtarea oricărei religii, ca
superstiţie, în tăgăduirea lui Dumnezeu, în viaţa deplin biologică, în neruşinata recunoaştere a maimuţei ca strămoş al omului, în înecarea
antropologiei în zoologie.
Dar, poate că întrebaţi: Va fi
vreodată în stare neamul acesta, cel mai rătăcit din istorie, să se întoarcă la
adevăr, la cinste şi onorabilitate? Va fi în stare. Fie ca Hristos cel
dispreţuit să binevoiască să se întîmple lucrul acesta cît mai repede. Dar cînd se va întîmpla aceasta?
Aceasta se va întîmpla numai atunci
cînd fraţii noştri apuseni vor începe să scrie mii de cărţi pe an întru slava lui Hristos Dumnezeului nostru;
şi cînd miile lor de ziare
vor scrie anual laude la adresa faptelor bune creştine, în loc să scrie despre
crime, şi huliri ale slavei Dumnezeieşti, şi despre comerţul instinctelor trupeşti. Ei bine, cînd se va
sfîrşi schimbarea aceasta, atunci omenirea apuseană eretică se va înfăţişa
înaintea cerurilor văzute ca scoasă din baie, curăţită şi răspîndind bună mireasmă cerească.
Atunci, noi, ortodocşii, ne vom
bucura, fiindcă vom redobîndi pe fraţii noştri care s-au întors la noi.
Atunci, noroadele închinătoare la
idoli vor iubi pe Hristos şi vor cere să se înscrie printre copiii Lui; fiindcă nu le vor mai împiedica noroadele
„creştine" să ajungă copii ai lui Hristos.
Atunci, nu va mai fi răutate
printre oameni şi nici războaie între noroade. Ci va fi pacea lui Hristos, cu care nu se poate asemui vreo pace,
nici în veacul de acum, şi nici
în veşnicie."
Episcopul cel insuflat de Dumnezeu
mărturiseşte adevărul Dumnezeu-omenesc: „Cea mai mare fericire pentru oameni este arătarea lui Dumnezeu în trup; dar şi cea mai mare
nefericire este îndepărtarea lor de Dumnezeul acesta şi întoarcerea lor la
slujirea lui satana. Nenorocirea aceasta îşi are obîrşia la noroadele apusene ne-ortodoxe pentru
două pricini. Prima este ura împotriva clerului eretic, iar a doua ura împotriva evreilor. Amîndouă
aceste uri au răsărit în inima omenirii apusene din aceeaşi sămînţă. Iar
sămînţa este strădania atît a
clerului creştin, cît şi a evreilor, de a stăpîni deplin în viaţa norodului şi a statului, în toate
direcţiile. Ura împotriva unui astfel de cler s-a schimbat în ură împotriva Bisericii, iar ura
împotriva evreilor a cuprins şi pe Domnul Hristos, ca - vezi, Doamne! - evreu, în realitate, Hristos a fost
evreu doar după mamă şi după
norodul în mijlocul căruia S-a arătat pentru prima oară. Cu toate acestea, însuşi acest norod L-a
tăgăduit cel dintîi şi L-a ucis cu o moarte înfricoşătoare. Dar ce? Chiar dacă cineva este împotriva evreilor,cum poate să fie împotriva lui
Hristos, împotriva Căruia evreii luptă de douămii de ani? Dar, unde îşi vîră satana ghearele,
acolo nu mai încape logică.
Conduse de ura împotriva clerului şi
a evreilor, noroadele apusene au îndepărtat încet-încet pe Hristos, pînă cînd, în cele din urmă, L-au
alungat din toate lăcaşurile
norodului şi statului şi au mărginit rămînerea Lui numai în biserici. De la Acela care, după slăvită Sa
înviere din mormînt, a zis: Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pămînt (Matei 28:18), de la Acela, oamenii cei orbiţi au lepădat toată
puterea. Şi nu numai aceasta, ci şi orice înrîurire pe pămînt: în şcoală, în societate, în politică, în
artă, în legăturile dintre oameni şi în cele internaţionale, în ştiinţă, în
literatură şi în toate celelalte.
Dumnezeu însă nu poate fi luat în
rîs. De cîte ori oamenii, ca oaspeţi, vor întrece măsura neruşinării la masa lui Dumnezeu, trebuie să vină întîmpinarea din partea gazdei.
Două îngrozitoare întîmpinări ale lui Dumnezeu către neamul cel de acum sînt
cele două războaie mondiale din urmă, la depărtare de douăzeci de ani. Să îngenuncheze noroadele creştine
înaintea lui Hristos cel batjocorit
de ele şi să-I înapoieze puterea, cinstea şi slava care I se cuvin. Aşa să faceţi şi voi, fraţii mei
ortodocşi, dacă vreţi să fiţi feriţi deun al treilea război mondial, care va fi
şi mai cumplit decît cele două de pînă acum."
Durerea
apostolică a Sfîntului Episcop în privinţa Europei:
„Ce este Europa?
Este pofta şi dorinţa de putere, de
plăcere şi de cunoaştere. Amîndouă -lucruri omeneşti: pofta omenească şi
cunoaşterea omenească. Amîndouă sînt personificate în Papă şi în Luther. Ce
este deci Europa? Papa şi Luther: saturarea la culme a poftelor omeneşti şi saturarea la culme a cunoştinţei omeneşti. Papa european este pofta
omenească după putere, Luther cel european este hotărîrea încăpăţînată a omului
de a desluşi toate cu mintea lui. Papa ca guvernator al lumii şi omul de ştiinţă ca stăpîn
al lumii, aceasta este Europa în inima ei, ontologic şi istoric. Una înseamnă lăsarea omenirii în foc, şi
cealaltă lăsarea omenirii
în apă; iar amîndouă împreună înseamnă despărţirea omului de Dumnezeu: fiindcă una înseamnă tăgăduirea
credinţei, şi cealaltă -tăgăduirea Bisericii lui Hristos, în felul acesta lucrează duhul cel rău,
de cîteva veacuri, în
trupul Europei. Cine poate să alunge acest duh rău din Europa? Nimeni altul
decît Acela al Cărui nume s-a însemnat ca un fir roşu în istoria neamului
omenesc ca al singurului alungător de draci din oameni, înţelegeţi, desigur, la Cine mă gîndesc. Mă
gîndesc la Domnul Iisus Hristos, Mesia şi Mîntuitorul lumii, Cel născut din Fecioară, Cel ucis de iudei, Cel
înviat de Dumnezeu, Cel adeverit de veacuri, Cel îndreptăţit din ceruri, Cel
slăvit de îngeri, Cel
mărturisit de Sfinţi şi Cel primit de strămoşii noştri.
Atîta vreme cît Europa a urmat pe
Hristos ca „Soare al dreptăţii", şi pe Apostolii Lui, pe Mucenici, pe Sfinţi, pe
nenumăraţii Drepţi şi pe alţii care au bineplăcut Lui, ea s-a asemănat cu o piaţă luminată de sute şi mii de
lumini, mici şi mari. Cînd însă
pofta omenească şi înţelepciunea omenească au lovit pe Hristos ca două vînturi înfricoşătoare, luminile
s-au stins înaintea ochilor omeneşti şi a domnit întunericul, ca în galeriile subpămîntene ale
cîrtiţelor.
Potrivit poftei omeneşti, orice
norod şi orice om caută puterea, desfătarea şi slava, imitînd pe papa Romei. Potrivit înţelepciunii omeneşti, orice
norod şi orice om găseşte
că el e cel mai înţelept dintre toţi şi mai vrednic de toate bunurile
pămînteşti. Cum să nu fie atunci războaie între oameni şi no-roade? Cum să nu fie nebunie şi
turbare printre oameni? Cum să nu fie boli, secete şi potopuri, tumori şi ftizii, răscoale şi
războaie? Toate acestea nu pot să nu fie, tot aşa cum nu poate să nu supureze
rana plină de puroi şi cum nu poate să nu răspîndească miros urît locul plin de
necurăţenii.
Papismul foloseşte politica, fiindcă
doar prin aceasta se dobîndeşte puterea. Luteranismul foloseşte filosofia şi
ştiinţa, socotind că aceasta este calea prin care dobîndeşte cineva înţelepciunea. Astfel, pofta a declarat
război împotriva
cunoştinţei şi cunoştinţa împotriva poftei. Acesta este noul Turn Babel, aceasta este Europa.
În vremea noastră însă, a venit o nouă generaţie de
europeni, care a împreunat, prin
ateism, pofta cu cunoaşterea, şi a înlăturat atît pe papa, cît şi pe Luther. De acum înainte nici
pofta nu mai rămîne ascunsă, şi nici înţelepciunea nu mai este lăudată. Pofta omenească şi
înţelepciunea omenească s-au unit ca într-o căsătorie în zilele noastre, iar această căsătorie nu este
nici romano-catolică, şi nici
protestantă, ci, în chip vădit şi public, satanică. Europa de astăzi nu mai
este nici papală, nici luterană. Este mai presus şi în afară de acestea. Este
cu totul pămînteană, fără chiar şi dorinţă de a urca la cer, fie cu paşaportul infailibilităţii papei,
fie iarăşi pe calea înţelepciunii protestante. Refuză cu desăvârşire ieşirea din lumea aceasta.
Doreşte să rămînă aici. Doreşte ca mormîntul să-i fie tot aici, unde-i este şi
leagănul. Nu cunoaşte nimic despre o altă lume. Nu simte buna mireasmă cerească. Nu vede în somn pe îngeri şi pe Sfinţi. De Născătoarea
de Dumnezeu nici măcar nu vrea să audă: desfrînarea o întăreşte în ura împotriva fecioriei. Toată piaţa se găseşte
afundată în întuneric.
Toate luminile sînt stinse. O, ce îngrozitor întuneric! Fratele împlîntă cuţitul în pieptul
fratelui, socotindu-1 vrăjmaş. Tatăl îşi tăgăduieşte fiul, şi fiul pe tată. Lupul e un prieten mai credincios faţă
de lup, decît omul fată de om.
O fraţilor! Nu vedeţi cu totii
lucrul acesta? Nu aţi simţit întunericul şi crima Europei anticreştine pe trupul vostru?
Preferaţi Europa sau pe Hristos? Moartea sau viaţa? Acestea două le-a pus Moisi oarecînd înaintea norodului său - pe acestea două le
punem şi noi înaintea voastră. Să ştiţi: Europa este moartea, iar Hristos este
viaţa. Alegeţi viaţa, ca să trăiţi în veci!"
Şi iată acum cutremurătoarea
plîngere pentru Europa a ierarhului celui întocmai cu Apostolii:
„Ah, fraţii mei! Veacul al
XVIII-lea este tatăl veacului al XlX-lea, iar veacul al XlX-lea este tatăl veacului al XX-lea.
Tatăl a făcut datorii mari. Fiul nu a plătit datoriile tatălui său, ci s-a îndatorat şi mai mult, iar
datoria a căzut asupra
nepotului. Tatăl s-a molipsit de o boală grea, iar fiul n-a vindecat boala cea
ruşinoasă a părintelui său, care era asupra sa, ci a înrăutăţit-o, şi ea l-a molipsit şi pe nepot, de trei
ori mai tare. Nepotul este veacul al XX-lea, în care trăim.
Veacul al XVIII-lea a însemnat
răzvrătirea împotriva Bisericii şi a clerului pontifului roman. Veacul al XlX-lea a însemnat răzvrătirea împotriva lui Dumnezeu. Veacul al XX-lea
înseamnă pactul cu diavolul. Datoriile s-au mărit şi boala s-a înrăutăţit; iar Domnul a spus
că judecă păcatele părinţilor pînă în a treia şi a patra spiţă. Nu vedeţi că Dumnezeu judecă pe nepoţi
pentru păcatele bunicilor europeni? Nu vedeţi biciul asupra nepoţilor, din
pricina datoriilor neplătite ale bunicilor?
Împăratul antihrist întruchipează
începutul veacului al XlX-lea. Papa antihrist închipuie mijlocul veacului al XlX-lea. Filosoful european
antihrist (ieşit din casa de
nebuni) închipuie sfîrşitul veacului al XlX-lea: Bonaparte, Pius, Nietzsche. Trei nume
blestemate ale treimii bolnavilor celor mai greu bolnavi de boala moştenită.
Sînt oare aceştia biruitorii
veacului al XlX-lea? Nu, aceştia sînt purtătorii bolii grele moştenite de la veacul al
XVIII-lea. Bolnavii cel mai greu bolnavi! Cezarul, pontiful şi filosoful... nu
în vechea Romă păgînă, ci în mijlocul Europei botezate! Aceştia nu sînt biruitorii, ci sînt cei mai biruiţi. Cînd
Bonaparte a batjocorit
sfintele odoare ale Kremlinului, cînd Pius s-a numit pe sine infailibil şi cînd Nietzsche a făcut public
cultul lui faţă de Antihrist, atunci soarele s-a întunecat pe cer; şi nu numai un soare, ci o mie de sori
de ar fi fost, s-ar fi
întunecat toţi de durere şi de ruşine - căci iată o minune pe care nu a mai văzut-o nicicînd
lumea: un ateu împărat, un ateu pontif şi un ateu filosof, în epoca lui Nero, măcar unul din
treime nu era ateu: filosoful. Veacul al XVIII-lea e veacul lui Pilat: el L-a osîndit pe Hristos la
moarte. Veacul al XlX-lea e
veacul lui Caiafa: el L-a răstignit pe Hristos. Veacul al XX-lea e veacul Sinedriului, alcătuit din
ludele botezate şi cele nebotezate. Acest Sinedriu a vestit că Hristos e mort pe vecie şi că
n-a înviat. Pentru ce atunci vă mai miraţi, fraţilor, că asupra omenirii europene au venit biciuiri nemaiauzite, biciuiri pînă la măduva
oaselor, de pe urma revoluţiilor şi a războaielor?
Cine este atunci biruitor, dacă nu
e cezarul, pontiful şi filosoful Europei descreştinate?
Biruitorul este mujicul rus şi
ţăranul din Balcani, după cuvîntul lui Hristos: Cel ce este mai mic între
voi toti, acesta este mare (Luca 9:48). Cine a fost cel mai necunoscut, mai neînsemnat şi mai
mic în veacul al XlX-lea - în vremea marelui Napoleon, a infailibilului Pius şi a neajunsului Nietzsche -dacă nu mujicul rus, pelerin la
locurile sfinte, şi ţăranul din Balcani, luptător împotriva semilunei şi
liberator al Balcanilor?
Cîmpul de luptă drăcesc, clerul
drăcesc şi înţelepciunea drăcească -asta înseamnă cezarul, papa şi filosoful veacului al XlX-lea. Ţăranul
ortodox al Balcanilor înfăţişează ceva cu totul potrivnic acestora: mai întîi,
vitejia purtătoare de cruce; al
doilea, clerul mucenicesc; şi apoi, pescăreasca înţelepciune apostolică. Şi despre el e vorba în cuvintele
rugăciunii Domnului şi Mîntuitorului
nostru Iisus Hristos: Mă mărturisesc Ţie,
Părinte, Doamne al cerului şi alpămîntului, că ai
ascuns acestea de cei înţelepţi şi pricepuţi şi le-ai descoperit pruncilor (Matei 11:25). Ce a descoperit Dumnezeu acestor simpli ţărani? Le-a descoperit vitejia bărbătească,
lumina cerească şi înţelepciunea Dumnezeiască. Le-a descoperit adică ceea ce este cu totul potrivnic faţă de cezarul apusean, de papă şi
de filosof: tot atît de potrivnic, pe cît este ziua faţă de noapte."
Iubitorul de Hristos şi Sfîntul
Ierarh, despre civilizaţia ucigătoare de Dumnezeu şi închinătoare la idoli a Europei:
„Dacă Europa ar fi rămas creştină,
s-ar fi lăudat cu Hristos, nu cu cultura ei; şi marile noroade ale Asiei şi Africii - chiar dacă nebotezate,
dar înclinate spre duhovnicie
- ar fi înţeles şi ar fi preţuit acest lucru, fiindcă şi noroadele acestea se laudă fiecare cu credinţa lui,
cu zeii lui, cu cărţile pe care credinţa lui le socoteşte sfinte: unul cu Coranul, altul cu Vedele şi aşa
mai departe. Nu se laudă
aşadar cu lucrurile mîinilor lor, cu cultura lor, ci cu ceea ce socotesc mai presus de sine, cu
ceea ce socotesc desăvîrşit în lume. Numai noroadele Europei nu se laudă nici
cu Hristos, nici cu Evanghelia lui
Hristos, ci se laudă cu maşinile
lor primejdioase şi cu fabricatele lor ieftine, adică cu cultura lor.
Rezultatul acestei lăudări de sine europene cu faimoasa „cultură" este ura tuturor noroadelor
necreştine împotriva lui Hristos şi a creştinismului. Urînd bunurile europene şi oamenii
europeni, ei au urît şi pe Dumnezeul european. Dar - vai! - pe Europa n-o doare acest lucru. De altfel, ea însăşi a urît şi a lepădat cea
dintîi dintre toţi pe Dumnezeul ei. în această stare de neinvidiat a fost adusă omenirea europeană de
către înaintarea ei greşită, sub înrîurirea unei biserici aflate în greşeală, de-a lungul
ultimelor nouă sute de ani61. Nu sînt răspunzătoare de aceasta
noroadele europene; răspunderea o poartă
conducătorii duhovniceşti ai noroadelor. Nu este vinovată turma, vinovaţi sînt păstorii ei.
Bine, ar fi fost ca Europa să se
laude cu creştinismul, înfaţişîndu-1 ca cea mai preţioasă moştenire şi cea mai mare vrednicie a ei. Aşa ar fi
trebuit să fie - şi aşa a
fost în primele veacuri după Hristos - dacă Europa ar fi fost totuna cu creştinismul, dacă s-ar fi
identificat cu creştinismul. Slăvirea lui Hristos şi propovăduirea lui Hristos tuturor
continentelor şi tuturor neamurilor, aceasta a fost menirea hotărîtă de
Dumnezeu pentru continentul european, în afară de creştinism, Europa nu are nimic altceva cu care să se
poată lăuda. Fără Hristos, Europa
este cerşetorul cel mai sărman şi exploatatorul cel mai neruşinat al acestei lumi."
De Dumnezeu luminatul ierarh spune
adevărul amar privitor la educaţia/luminarea europeană:
„Şcoala Europei s-a despărţit de
credinţa în Dumnezeu. In aceasta stă prefacerea ei într-o ucigaşă prin
otrăvire, în aceasta stă moartea omenirii europene, în culturile închinătoare la idoli,
ştiinţa nu s-a despărţit niciodată de religie, cu toate că religia este în ele
greşită şi proastă. Lucrul acesta s-a întîmplat numai în Europa, care
primise credinţa cea mai desăvîrşită. Insă, din pricina ciocnirii ei cu mai-marii bisericii,
Europa s-a înrăit şi a lepădat credinţa cea mai desăvîrşită, păstrînd ştiinţa cea mai nedesăvîrşită. Vai,
fraţii mei, a lepădat ştiinţa
Dumnezeiască şi a îmbrăţişat neştiinţa omenească! Ce prostie şi cît întuneric!"
Sfîntul şi de Dumnezeu cugetătorul
ierarh, despre orbirea cea de bună voie a omenirii apusene:
„Apusul a dat în mintea copiilor, în
asta stă monstruozitatea şi nebunia lui. în epoca sa creştină, cînd Apusul era
ortodox, el vedea cu duhul şi privea cu mintea: dar, pe cît s-a îndepărtat de
adevărul şi fapta bună creştină, vederea lui duhovnicească s-a îngustat tot mai mult, pînă ce, în veacul al
XX-lea, s-a întrnecat cu
desăvîrşire. Acum i-au rămas numai ochii trupeşti pentru observarea obiectelor care cad sub simţuri. El
şi-a înarmat ochii cei trupeşti cu multe aparate uimitoare, ca să poată vedea mai bine şi mai adevărat
lumea simţită, forma şi
culoarea lucrurilor şi fiinţelor simţite, numărul, mărimea lor şi distanţa
dintre ele. Observă cu microscopul, şi vede viermii cei mai mici, microbii, aşa cum nimeni nu i-a mai
văzut vreodată. Observă cu telescopul şi vede astrele de deasupra căminului lui, aşa cum nimeni altul nu le-a văzut vreodată. Aici se opreşte şi pînă
aici ajunge vederea lui. Cît priveşte privirea gînditoare şi vederea duhovnicească în miezul cel
ascuns al lucrurilor şi în înţelesul şi însemnătatea întregii zidiri din marele univers din jurul
nostru, în ceea ce priveşte
aceasta - o fratii mei! - omenirea apuseană este astăzi mai oarbă decît Arabia
musulmană, şi decît India brahmanică, şi decît Tibetul buddhist, şi decît China animistă, într-adevăr,
Hristos nu a văzut o mai mare ruşine ca aceasta în cele două milenii care au trecut: ca oamenii botezaţi
să fie mai orbi decît cei
nebotezaţi!
Drept aceea, ceea ce zice Apostolul
Pavel către Galatenii botezaţi, aceleaşi lucruri le-aş zice şi astăzi despre prostitul şi îmbătrînitul Apus.
Iată ce a scris Apostolul către
Galateni: O, Galateni fără de minte! Cine
v-a fermecat pe voi, ca să nu ascultaţi de adevăr, pe voi, în
ochii cărora Iisus Hristos a fost aşa de viu închipuit,
ca şi cum ar fi fost răstignit între voi... Aşa de fără de minte sînteti? începînd în duh, acum în trup sfîrşiţi? (Galateni 8:1-8). Şi Europa a început cîndva în duh, iar
acum sfîrşeşte în trup, adică în vederea trupească, în judecata trupească, în poftele
trupeşti, în izbînzile trupeşti, ca şi cum ar fi vrăjit-o cineva! Toată viaţa ei se mişcă, în zilele noastre, în
două direcţii: lărgimea şi
lungimea. Nu cunoaşte nimic, nici despre adîncime, nici despre înălţime. Pentru aceasta se şi zbate pentru
pămînt, pentru spaţiu, pentru
întindere. Pentru spaţiu şi numai pentru spaţiu!
Iată de unde vine un război după
altul, o spaimă după alta; pentru că Dumnezeu nu 1-a zidit pe om ca să fie doar animal în spaţiu, ci 1-a zidit
ca să pătrundă cu mintea lui
în adîncul tainelor, iar cu inima lui să se urce în înălţimile Dumnezeieşti. Războiul pentru pămînt este un
război împotriva adevărului; iar
războiul împotriva adevărului este război împotriva firii Dumnezeieşti şi a celei omeneşti.
O, amărăciune mai amară decît
fierea! Ce mult suferă oamenii, se chinuiesc şi jertfesc pentru împărăţia aceasta pămîntească trecătoare şi
înşelătoare! Dacă ei ar suferi fie şi numai a suta parte din chinurile şi din
jertfele acestea pentru împărăţia cerurilor, războiul pe pămînt ar fi ajuns
pentru ei ceva de rîs pînă la
lacrimi. Pentru Hristos ei dau numai cu mare greutate doi bănuţi, iar lui Marte-satana
îi dau toată averea lor şi pe toţi copiii lor!
Europa să-şi facă cruce şi să
urmeze pe Hristos. Să-şi aducă aminte de Preasfînta Născătoare de Dumnezeu şi
de cei doisprezece mari Apostoli, şi atunci vor cădea solzii de pe ochii ei. Şi va fi din nou frumoasă, aşa cum
a fost în prima mie de ani
Europa Ortodoxă a lui Hristos. Atunci, şi ea va fi fericită şi noi împreună cu ea. Şi se vor
bucura atunci noroadele plînse ale Europei, şi vor cînta împreună cu noi veşnica slavoslovie
închinată lui Dumnezeu: «Sfînt, Sfînt, Sfînt Domnul Savaot, plin este cerul şi pămîntul de slava Ta.»
Amin."
Ierarhul cel plin de smerenia lui
Hristos, despre noroadele cele trufaşe ale Europei:
„Noroadele iubitoare de stăpînire
şi trufaşe ale Europei nu recunosc niciodată vinovăţia lor. Ele au pierdut înţelesul păcatului şi al
pocăinţei. Pentru orice rău
din lume învinovăţesc pe altii, însă pe sine niciodată. Cum ar putea ele săvîrşi păcat, de vreme ce
s-au aşezat pe tronul lui Dumnezeu şi s-au vestit pe sine dumnezei fără greşeală! Cel dintîi s-a numit pe sine fără
greşeală conducătorul lor
religios, papa. Exemplul lui 1-au urmat, dar în ciuda lui, prinţii şi regii Apusului. Cu toţii s-au
vestit a fi fără greşeală: purtătorii de cruce, ca şi purtătorii de sabie."
Despre judecata lui Hristos cu
Europa, iubitorul de Hristos episcop zice: „Dacă istoria ultimelor trei veacuri - al
optsprezecelea, al nouăsprezecelea şi al douăzecelea - ar putea fi numita cu un singur nume care să i se
potrivească desăvîrşit, atunci nu ar fi altul mai bun decît cel de «protocolul
judecăţii dintre Europa şi Hristos»; fiindcă în ultimele trei sute de ani nu
s-a întîmpîat nimic în
Europa care să nu aibă atingere cu Hristos-Dumnezeu. în judecata aceasta între Hristos şi Europa, se
întimplau următoarele:
Hristos spune Europei că este
botezată întru numele Lui şi că trebuie să rămînă credincioasă Lui şi Evangheliei
Lui. La aceasta, Europa învinuită răspunde:
-Toate religiile
sînt egale. Ne-au spus-o enciclopediştii francezi. Şi nimeni nu poate fi silit să creadă un lucru sau
altul.
Europa îngăduie toate religiile ca
superstiţii populare, de dragul intereselor sale imperialiste, dar ea însăşi nu
urmează nici o religie. Cînd îşi va împlini scopurile sale politice, atunci îşi va încheia repede socotelile cu
aceste credinţe deşarte.
Hristos întreabă
cu durere:
-Cum puteţi voi,
oamenii, să trăiţi numai cu interesele voastre imperialiste, materialiste, adică numai cu pofta
animalică pentru hrană trupească? Eu am vrut să vă fac dumnezei şi fii ai lui Dumnezeu, iar voi fugiţi şi
urmăriţi să vă faceţi deopotrivă
cu animalele de subjug.
Europa răspunde:
-Eşti
depăşit, în locul Evangheliei Tale,
noi am descoperit zoologia şi biologia. Acum cunoaştem că nu sîntem urmaşii Tăi
şi ai Tatălui Tău ceresc, ci ai
urangutanului şi gorilei, ai maimuţei. Noi acum ne desăvîrşim ca să ajungem
dumnezei, fiindcă nu recunoaştem alti dumnezei afară de noi înşine.
Hristos
grăieşte:
-Voi
sînteţi mai tari de cerbice decît vechii iudei. Eu v-am ridicat din întunericul
barbariei la lumina cerească, şi voi mergeţi din nou înapoi în întuneric, ca orbul în noroi. Eu Mi-am vărsat
sîngele pentru voi. Eu v-am arătat dragostea
Mea, atunci cînd toti îngerii îşi întorceau capetele, neputînd suferi putoarea iadului vostru. Atunci deci, cînd erati
întuneric şi împuţiciune, am fost
singurul care am stat să vă curăţesc şi să vă luminez. Să nu fiţi deci acum necredincioşi, căci vă veti întoarce din nou în
întunericul acela nesuferit şi în împuţiciune.
Europa, zîmbind
subţire, strigă:
-Fugi de la noi.
Nu te recunoaştem. Noi urmăm filosofia elină şi civilizaţia romană. Vrem libertate. Noi avem Universităţi.
Ştiinţa este steaua noastră
călăuzitoare. Emblema noastră este: libertate, fraternitate, egalitate.
Raţiunea noastră este dumnezeul dumnezeilor. Tu eşti un asiatic. Noi te tăgăduim. Eşti numai un basm vechi al
bunicilor noştri.
La care,
Hristos, cu lacrimi în ochi:
-Iată, eu plec, dar voi veţi vedea. Aţi lăsat
calea lui Dumnezeu şi aţi plecat pe calea lui satan. Binecuvîntarea şi fericirea s-au luat de la voi.
În mîna Mea se află viaţa
voastră şi moartea voastră, fiindcă M-am dat pe Mine însumi la răstignire pentru voi. Cu toate astea,
nu Eu vă voi pedepsi, ci păcatele voastre şi căderea voastră de la Mine, Mntuitorul vostru. Eu am
arătat dragostea Părintelui Meu către toţi oamenii şi am vrut să vă mîntuiesc
pe toţi prin dragoste.
La care Europa:
-Care
dragoste? Ură sănătoasă şi bărbătească împotriva tuturor celor ce nu sînt de acord cu noi, acesta e programul
nostru. Dragostea Ta este numai un
basm. în locul basmului acestuia noi am ridicat steagul naţionalismului, şi al internaţionalismului, şi al
etatismului, şi al progresismului, şi al evoluţionismului, şi al scientismului, şi al culturismului. In aceasta
se găseşte mîntuirea noastră. Iar Tu
pleacă de la noi.
Fratii mei, în vremurile noastre
această discuţie în contradictoriu a luat sfîrşit. Hristos a plecat din Europa,
precum odinioară din ţinutul Gadarenilor la poftirea acelora. Dar, îndată ce a
plecat, a venit război, urgie, spaimă, ruină, distrugere. S-a întors în Europa barbaria
dinainte de creştinism: a avarilor, a hunilor, a longobarzilor, a africanilor,
numai că de o sută de ori mai înfricoşătoare. Hristos Şi-a luat Crucea şi binecuvîntarea Sa şi a plecat.
A rămas în urmă întuneric şi putoare. Iar voi hotărîţi-vă acum cu cine vreţi să
fiţi: cu întunecata şi
puturoasa Europă, sau cu Hristos?"
Binevestitorul cel întocmai cu
Apostolii zice despre „Demonia albă" -Europa:
„Ce socotiţi voi cu privire la
Europa? Africanii şi asiaticii îi numesc pe europeni «dracii albi». De aceea, ei ar putea să
numească Europa «Demonia albă». Ar numi-o «albă» din cauza albeţii pielii, iar
«Demonia» - din pricina negrelii sufletului ei; fiindcă Europa a tăgăduit pe singurul Dumnezeu şi a
luat tronul şi vrednicia
cezarilor romani. Şi, la fel ca cezarii romani înainte de distrugerea Romei,
aşa şi ea a încredinţat toate noroadele pămîntului că fiecare poate să se închine la zeii săi aşa cum ştie
şi cum poate, căci ea va îngădui aceasta, dar că noroadele au datoria să se închine mai întii ei,
avînd-o ca zeitate ultimă -
fie sub numele de Europa, fie sub numele de «Cultură».
în felul acestea, fraţii mei, a
înviat întocmai ca un vîrcolac, în zilele noastre, Roma cea satanică, Roma aceea dinainte de
Constantin cel Mare, care prigonea cu foc şi sabie pe creştini şi îl împiedica pe Hristos să
pătrundă în Europa. Numai că
«Demonia albă» a căzut într-o boală mai grea decît vechea Romă. Căci, dacă Roma cea închinătoare la idoli era
chinuită de un singur drac, «Demonia
albă» este chinuită de şapte duhuri rele, mai crunte decît dracul acela al Romei. Iată deci
noua Romă închinătoare la idoli, iată o nouă mucenicie pentru creştinism. Să fiţi gata a primi
mucenicia pentru Hristos din partea «Demonici albe».
Noua Europă închinătoare la idoli nu
se laudă cu nici o dumnezeire mai presus de ea. Ea se laudă numai cu sine, cu înţelepciunea sa, cu
puterea sa. Este ca un balon
umflat, gata să se spargă, spre rîsul Africii şi al Asiei; un buboi copt, gata
să se deschidă şi să umple totul de putoarea lui. Aceasta este Europa
anticreştină de astăzi, «Demonia albă».
Europa trăieşte în cercul vicios al
descoperirilor. Oricine se înfăţişază cu o nouă descoperire este propovăduit ca geniu. Iarăşi: oricine vesteşte
descoperirile celorlalţi
este numit doctor în ştiinţe. Descoperirile Europei sînt multe, aproape nenumărate. Dar nici una din
descoperirile acestea nu face pe om mai bun, mai cinstit, mai luminat. Europa, în ultima mie de ani, nu s-a înfăţişat nici măcar cu o singură
descoperire pe tarîmul duhovnicesc şi moral, ci exclusiv şi numai pe acela
material. Descoperirile Europei au condus omenirea pe marginea prăpastiei. Au condus-o la o
întunecare duhovnicească nemaiîntîlnită în istoria creştinismului şi la distrugere plină de
întuneric; căci toate descoperirile
ei, nu ştim dacă din cauza gîndirii sale rele sau din pricina înrîuririi evreilor, Europa le-a
îndreptat împotriva lui Hristos.
Cînd s-a descoperit telescopul
pentru observarea stelelor îndepărtate, oamenii de ştiinţă europeni 1-au tălmăcit în dauna Evangheliei lui Hristos.
Cînd s-a
descoperit microscopul, a fost iarăşi rîs împotriva lui Hristos.
Cînd s-a născocit trenul, maşina cu
aburi, telegrafia şi telefonul, tot văzduhul a răsunat de lauda de sine a Europei în ciuda lui Dumnezeu şi a Hristosului Său.
Cînd oamenii au născocit maşinile de
călătorit pe mare, de zburat prin văzduh, de vorbit la mari depărtări, atunci Hristos s-a arătat în Europa
tot atît de nefolositor şi
de înapoiat ca mumiile egiptene. Dar toate descoperirile ei, de-a lungul
ultimelor două sute de ani, Europa le-a întrebuinţat pentru sinuciderea sa în
războaie mondiale, pentru crimă, pentru ură, pentru prăbuşire, pentru înşelăciune, pentru
siluire, pentru impietatea privitoare la cele sfinte şi cuvioase ale noroadelor, pentru
minciună, pentru necinstire, pentru destrăbălare şi pentru ateism în toată
lumea, în realitate, Europa nu a înşelat pe nimeni altcineva decît pe sine
însăşi. Noroadele necreştine au înţeles ce este Europa, ce dă ea şi ce voieşte:
pentru aceasta au şi numit-o «Demonia albă».
Ascultă ce spune Împăratul-Prooroc
Dăvid: Aceştia se lauda cu carele lor şi aceştia cu caii lor, dar noi ne vom mări în numele Domnului nostru (Ps. 19:8). Lăudăroşii aceia vor adormi pe pernele
slavei lor mincinoase, iar noi ne vom ridica şi ne vom îndrepta. Iar Apostolul Pavel strigă cu şi mai
multă putere: Omule, ce ai tu, pe care sa nu-l fi primit? Iar
dacă ai primit, pentru ce te lauzi, ca şi cum n-ai fi primit?'(I Corinteni 4:7). Cunoaşte că
toate descoperirile s-au făcut pe pămîntul lui Dumnezeu, înaintea ochilor lui
Dumnezeu, şi învaţă de aici
atît ruşinea, cît şi cinstea!" >>
(59) Prin aceasta, trebuie să înţelegem că Apusul a fost botezat, adică încreştinat, înainte de despărţirea de Biserica lui Hristos. De atunci, rău-credincioşii europeni
nu mai sînt botezaţi, nemaiavînd Biserică, după cum a
spus foarte limpede Cuviosul Iustin Popovici mai înainte: „Ereziile nu sînt
Biserică şi nici nu pot fi Biserică. Pentru aceea în ele nici nu pot exista
Sfinte Taine." (n. tr.)
(60)Al doilea război mondial, (n. ed.)
(61)Mai mult
de o mie de ani. (n. ed.)
Ideea ta poate deveni un articol citit de mii de persoane, iți poți împărtăși ideeile pentru a ajuta pe cei ce citesc!(click aici pentru mai multe informatii)!
Urmariți-ne și pe Youtube!
Citiți și alte articole:
Despre Îmbunătățirea minții! ✙ Despre Rugăciune! ✙ Postări Populare! ✙ Să Devenim mai buni! ✙ Sfaturi Duhovnicești! ✙
Comentarii
Trimiteți un comentariu