Neliniștea este a diavolului
Neliniștea este a
diavolului
-Părinte, unii
mireni care trăiesc duhovnicește se îngreuiază seara, când se întorc obosiți de
la lucru, să mai facă Pavecernița și se mâhnesc pentru aceasta.
- Când se întorc
aseară târziu de la muncă și sunt obosiți, niciodată să nu se silească pe ei înșiși
cu neliniște, cu întotdeauna să-și spună cu mărime de suflet: „Dacă nu poți citi toată Pacernița, citește
o jumătate sau o treime din ea”, și șă încerce altădată să nu se mai obosească
atât de mult în timpul zilei. Să se încredințeze lui Dumnezeu în toate, iar
Dumnezeu va lucra. Mintea să se afle întotdeauna la Dumnezeu. Acesta este cea
mai bună lucrare.
- O nevoință peste
măsură cum este înaintea ochilor lui Dumnezeu, Părinte?
- Dacă se face
din mărime de suflet, se bucură și omul, se bucură și Dumnezeu de fiul Lui cel
iubitor de osteneală. Dacă este mânat de dragoste, Ei picură miere în inima sa,
iar dacă e presat de egoism și era presat de neliniște, a spus: „O, Hristoase al meu, foarte strâmtă ai
făcut ușa! Nu scap!”. Dacă s-ar fi nevoit cu smerenie, ar fi încăput. Cei ce se
nevoiesc cu mândrie în posturi, privegheri etc. Se chinuiesc fără vreun folos
duhovnicesc, pentru că lovesc aerul și nu pe draci. În loc să alunge ispitele,
primesc mai multe, și este firesc să întâmpine multă greutate în nevoința lor și
să simtă că se sufocă din pricina neliniștii. În timp ce inima celor care se
nevoiesc mult, cu multă smerenie și multă nădejde în Dumnezeu, se bucură, iar
sufletul li se întraripează.
În viată duhovnicească se cere
luare-aminte. Când oamenii duhovnicești sunt mișcați de slava deșarta, rămân cu
un gol în sufletul lor. Nu există plinătatea, întrariparea inimii; și cu cât li se mărește slava lor deșartă,
cu atât crește și golul din ei suferind astfel tot mai mult. Unde este neliniște
și deznădejde, acolo este o viață duhovnicească povățuită de aghiuță. Diavolul
nu merge contra. Dacă există o pornire, împinge și el ca să-l chinuiască și
să-l înșele pe om. Pe cel sensibil, de pildă, îl face suprasensibil. Când ai
dispoziție să faci metănii, te împinge și diavolul să faci peste puterea ta,
iar dacă puterile tale sunt limitate, îți creează o stare nervoasă, pentru că
nu-ți poți face ale tale. Și în continuare îți creează neliniște cu o dezamăgire
ușoară la început, după ce urmează...Îmi aduc aminte că atunci când eram monah
începător, pentru o vreme, de îndată ce mă întindeam să dorm, ispititorul îmi
spunea: „Dormi? Scoală-te!
Atâția oameni suferă, atâția au nevoie...”. Mă sculam și făceam metănii cât
puteam. Cum mă întindeam iarăși să mă culc, începeau din nou: „Ceilalți suferă
și tu dormi? Scoală-te! Și mă sculam iarăși, până când am ajuns să spun: „Ah,
ce bine ar fi dacă mi s-ar tăia picioarele! Atunci aș fi îndreptățit să stau,
fiindcă n-aș ai putea să fac metanii”. Un Post Mare l-am terminat cu mare mare
nevoie, fiindcă am vrut să mă silesc pe mine
Însumi peste
puterea mea.
Când simțim neliniște nevoindu-ne,
să știm că nu ne mișcăm în spațiul lui Dumnezeu. Dumnezeu nu este tiran ca să
ne sufoce. Fiecare să se nevoiască potrivit cu puterile lui, cu mărime de suflet,
și să o cultive ca să i se mărească dragostea de Dumnezeu. Atunci va fi mânat
de mărime de suflet, iar nevoința lui (adică multele metănii, multele postiri
etc.) nu vor fi nimic altceva, fără numai exploziile dragostei sale, înaintând
astfel cu noblețe duhovnicească.
Adică nu trebuie să ne nevoiască
cineva cu acrivie bolnăvicioasă și să se sufoce de neliniște luptându-se cu
gândurile, ci să-și simplifice nevoința sa și să nădăjduiască în Hristos, iar nu
în el însuși. Hristos este dragoste, bunătate și mângâiere, și niciodată nu
sufocă, ci are din belșug oxigen duhovnicesc, mângâiere dumnezeiască. Una este
lucrarea duhovnicească subțiere și altceva este acrivia bolnăvicioasă, care
înăbușă cu neliniștea lăuntrică din pricina siliri exterioare fără discernământ,
care sparge și capul cu durerile de cap.
-Părinte, unul
care din fire gândește mult și își forțează capul, cum trebuie să facă față
lucrurilor ca să nu se obosească?
-Dacă se mișcă
cineva simplu, nu obosește. Dar când intră iubirea de sine, chiar și puțină, se
strânge ca să nu facă vreo greșeală, și altfel se obosește. Nu-i nimic dacă mai
și greșește și mai capătă și puțină mustrare. Ceea ce spui tu se poate justifica,
de pildă, la un judecător care mereu are de înfruntat cazuri grele și se teme
cumva ca să nu judece strâmb și să se facă pricină de a fi pedepsite suflete
nevinovate. În viața duhovnicească apare durerea de cap atunci când cineva are
răspundere și se află într-o situație fără ieșire, care va defavoriza pe uni
dacă va lua o hotărâre sau îi va nedreptăți pe alții dacă nu o va lua. Adică
atunci când conștiința este mereu presată. Tu, soro, să iei aminte să nu faci
lucru duhovnicesc cu mintea, ci cu inima. Și să nu faci vreun lucru fără să te
încredințezi cu smerenie lui Dumnezeu, fiindcă altfel te vei osteni, îți vei
obosi și mintea ta și te vei simți rău duhovnicește. De obicei, înlăuntrul
neliniștii este ascunsă necredința. Dar se poate ca cineva să se neliniștească
și din mândrie.
Ideea ta poate deveni un articol citit de mii de persoane, iți poți împărtăși ideeile pentru a ajuta pe cei ce citesc!(click aici pentru mai multe informatii)!
Urmariți-ne și pe Youtube!
Citiți și alte articole:
Despre Îmbunătățirea minții! ✙ Despre Rugăciune! ✙ Postări Populare! ✙ Să Devenim mai buni! ✙ Sfaturi Duhovnicești! ✙
Slava lui D-ZEU🙏🙏🙏
RăspundețiȘtergereDoamne ajută!
Ștergere