Despre Cărți - Partea 1
Danion Vasile
Despre cărţi
Dacă românii ar fi conştienţi de faptul că în librării, alături de tone de
maculatură, se vinde şi aur la preţ de hârtie, ar alerga să se împrumute de la
rude sau de la vecini pentru a-şi strânge o comoară cât mai serioasă. În
librării se vinde aur la preţ de hârtie, şi totuşi oamenii nu se îngrămădesc să
îl cumpere. Asta pentru că nimeni nu le deschide ochii.
Cărţile duhovniceşti sunt aur curat, dar asta numai pentru cine este în
stare să le înţeleagă valoarea. „Ce folos să dăm atâţia bani pe cărţi, când
după ce le citim nu mai avem ce face cu ele?“, se întreabă unii, preferând să
îşi înghesuie rafturile din biblioteca preferată, căreia i se spune frigider.
Într-adevăr, „de ce să dăm bani pe cărţi, când, după ce le citim, nu mai
avem ce face cu ele?“, ne-am putea întreba. Ar trebui să înţelegem că o carte
duhovnicească nu este o carte obişnuită. O carte duhovnicească îţi modelează
sufletul, îţi schimbă viaţa, încetul cu încetul. Cine investeşte numai în
rafturile frigiderului, va avea în inimă numai sarmale şi smântână. Sufletul
are nevoie de cărţi. Rafturile inimii sunt mai solide decât rafturile
bibliotecilor. Şi dacă nu ne zgârcim a le umple, mare plată vom avea.
***
– Cei cincizeci de ani
de comunism, în afară de lucrurile materiale bune, au avut în vedere
distrugerea spiritului uman, adică a sufletului. Un mijloc a fost distrugerea
fondului religios de carte creştină. Ştim prea bine că atunci cărţile circulau
din mână în mână la creştinii mai evlavioşi, pentru a mai cunoaşte ceva din
tainele lui Dumnezeu. Într-un singur sat existau două-trei Biblii la parohie,
care circulau din mână în mână; sau mai avea în sat Psaltirea nu ştiu care babă
uitată de vreme, care-a ţinut-o în ieslea de la vacă sau în podul cu fân, ca să
nu i-o găsească comuniştii şi să nu i-o ardă.
– Ei, după revoluţie,
ca în orice stat de drept, liber şi democratic, cum considerăm a fi şi ţara
noastră, a început libera manifestare a cultului creştin-ortodox. Biserica
naţională cuprinde 80% dintre români. Tipografiile, instituţiile de misiune
biblică, laice sau bisericeşti, au început să scoată cărţi religioase care au
ajuns la tineri şi bătrâni. Dar s-a uitat următorul lucru: nu citirea cărţii
era problema cea dintâi a creştinului, ci explicarea acelei cărţi. Ar fi
trebuit ca, în momentul în care a apărut o carte religioasă, fiecare preot de
parohie să o ia şi să-i facă prezentarea: cateheza generală a cărţii, fondul şi
cuprinsul învăţăturii respectivei cărţi, rolul şi folosul citirii ei.
– O să vă spun un lucru
concret, trăit şi văzut cu ochii mei aici, la mănăstire, la Bârnova. În anul
1991, când s-a deschis mănăstirea, oamenii din acest sat erau nişte creştini
simpli şi necunoscători. Nu se ştia în casă decât de-o icoană într-un colţ, de
un păhărel cu trei grame de ulei şi o feştilă făcută dintr-un dop de la sticla
de ulei şi de o cărticică de rugăciune sau de un caieţel scris de mână, în care
existau „Tatăl Nostru“, „Crezul“, „Psalmul 50“...
Când am deschis
mănăstirea, nu ne-am ocupat direct de cărţi, fiindcă aveam cu totul alte
probleme; am delegat o creştină care a luat legătura cu editurile din
Bucureşti, din Iaşi şi de pe unde mai era carte religioasă. Ea venea în fiecare
duminică la mănăstire, îşi scotea toate cărţile pe o masă mare în pridvor, iar
la altar explicam fiecare carte în parte timp de zece minute înainte de predică
sau după predică, ce este frumos în ea şi ce este de folos în ea. Dacă umbli
acum în tot satul sau în toată comuna şi în toate împrejurimile ăstor sate de
oameni simpli găseşti că au câte un paraclis de câte douăzeci de icoane, au
candele, au „Proloagele“, „Vieţile Sfinţilor“, „Mântuirea păcătoşilor“,
„Războiul nevăzut“. Să vezi câtă râvnă, câtă frumuseţe şi dulceaţă e
descoperită de creştin în lumea cărţii, atunci când are cine să prezinte fondul
religios de carte.
– Nu este o stare de
anormalitate lipsa de citire a cărţii, ci este o stare de normalitate; o să
rămâneţi mirat de ceea ce vă spun. Mergeţi prin mănăstiri şi o să găsiţi
monahi, preoţi, ieromonahi care au biblioteci întregi, dar care nu deschid o
carte. Sau ţin o predică la amvon din ceea ce le trece prin stomac sau le sare
din zbor pe la ureche din mass-media, numai din fondul religios de carte, nu.
Mergeţi la unele
hramuri unde participă marii prelaţi ai Bisericii şi veţi asculta predici
politice neroditoare şi, nu o spun din răutate, nici măcar nu se vorbeşte
de fondul sărbătorii în sine. Mergi la un hram unde vin mii de oameni, cum e
Nicula, Putna, Neamţu, şi asculţi o predică unde se ţin lozincării de mulţumire
de câte 10-15 minute, de către fiecare cap al bisericii în parte, când s-ar
putea mulţumi într-un singur cuvânt: „Mulţumim tuturor participanţilor, cu şi
fără nume, din toate părţile şi din toate colţurile“. Dar hai să vedem şi ce
înseamnă Înălţarea Domnului, ce are la fundamentul ei, ce înseamnă Naşterea Maicii
Domnului, Adormirea Maicii Domnului, ce înseamnă Sfânta Treime, Schimbarea la
Faţă, ce înseamnă Pogorârea Duhului Sfânt etc.
Se vorbeşte la modul
academic, într-un limbaj extraordinar de sofisticat, datorat doctoratelor şi
studiilor superioare, dar nimeni nu se implică şi nu vrea să se coboare la
nivelul de pastoraţie sătesc, normal, deoarece cei mai mulţi dintre cei care
sunt de faţă nu sunt miniştri, senatori, parlamentari, directori sau ingineri,
ci sunt creştinii de rând care nu fac altceva decât să mânuiască sapa, plugul,
ciocanul, dalta. Nu sunt oameni instruiţi în a asculta lucruri înalte. Mi-a
plăcut cuvântul părintelui Teofil Pârâianu: „Teologia înaltă cu cuvinte
sofisticate înseamnă ateism şi lipsă de credinţă“.
– De ce spun lucrul
ăsta? Cu fondul de carte pe care îl deţine la ora actuală România, în aceşti
doisprezece ani de democraţie, ar trebui ca la baza culturii româneşti actuale
să existe un abur de tentă religioasă şi un abur de isihasm contemporan, în
duhul Sfinţilor Părinţi. Numai Filocalii s-au tipărit în câteva ediţii, Vieţile
Sfinţilor în câteva ediţii, ca să nu mai vorbim de sfinţi ruşi, greci,
bizantini etc., numai să vrei să citeşti. Dar nu se obişnuieşte să se mai citească;
starea de normalitate vine acum de la cultivarea prin internet, prin
calculator, prin televizor, prin ziare, reviste, radio, muzică şi pierderea
vremii.
Nu se mai stă în
bibliotecă, la studiu, la cercetat, la aprofundat câte un text prin analiză, la
subliniat câteva idei principale sau de valoare dintr-o carte religioasă,
pentru că nu are cine. În plus, un lucru de care trebuie să ţinem cont, atât în
viaţa laică, cât şi în cea clericală, este formalismul religios al
intelectualului teolog care nu stă să-şi facă activitatea pastorală. Informaţia
pe care o primeşte de la institutul pe care îl absolvă nu este din învăţătura
Sfinţilor Părinţi, din învăţătura patristică şi filocalică; este numai dintr-un
fond sec de carte, care are la bază scolasticismul, adică formule, idei,
păreri despre Dumnezeu.
Ca să nu mai vorbesc
despre manualele de psihologie, de metodică, de omiletică, ce te învaţă să faci
o predică. Dar din ce să vorbeşti, dacă tu nu citeşti o carte, ca să ai şi
miezul, adică fondul, ca să-l legi conform omileticii şi cateheticii. Se
vorbeşte cu un limbaj de lemn.
– În primul rând,
Biserica trebuie să facă un pas înainte şi să depăşească momentul 1989,
comunismul adică, în care predica începea cu ce frumos a plouat afară, ce
frumos e să muncim ogoarele, să Îi mulţumim lui Dumnezeu că a dat ploaie, să
fim harnici, să fim credincioşi, să fim drepţi, să fim buni, să respectăm
conducerea şi pe conducătorii noştri. A cam trecut vremea în care vorbeam
despre Dumnezeu la forma abstractă, trebuie să vorbim despre Dumnezeu într-o
formă concretă.
Dar ca să reuşeşti să
vorbeşti într-o formă concretă trebuie să ai oameni pregătiţi să vorbească aşa
şi să ai oameni bine formaţi. O să vă spun un lucru: nici peste cincizeci de
ani nu va fi înţeleasă opera părintelui Stăniloae. Este o operă de aprofundat
atât de mare, de imensă, încât teologii noştri vor trebui să facă multe
doctorate şi să ia multe burse în străinătate. La noi, în Biserica de Răsărit,
în momentul de faţă, în 2002, ne confruntăm cu următoarea situaţie: o vastă
experienţă din scriitorii străini, din teologii din afară, din apus, tenta spre
catolicism, protestantism, anglicanism, luteranism, adică spre ecumenism.
Nimeni nu contestă toate acestea, dar de ce să nu avem nevoie de învăţătura
patristicii greceşti, a teologiei ruseşti, de ce să nu am eu nevoie de sursa de
informaţie care este Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul
Grigorie Teologul etc. Toată cultura filocalică la ora actuală nu numai că nu
este aprofundată, dar nu este nici măcar înţeleasă. Şi vă daţi seama că această
lipsă de lectură se observă nu numai la nivelul laicatului.
Acum nu se tipăresc
cărţi fiindcă există interesul de a scoate cărţi, ci se pun nişte titluri
sugestive şi se scot tot felul de cărţi ca să iasă banul...
– A devenit totul un
comerţ cu carte religioasă. Nu se merge pe principiul motivării cărţii
religioase. Omul, văzând rafturi întregi de cărţi, ce spune? „Lasă, tot despre
Dumnezeu vorbesc“. El are o formă scurtă: „Tatăl nostru care eşti în cer“; şi
cu asta şi-a rezolvat problema. Trebuie ca un preot la amvon sau un monah la
mănăstire să prezinte credinciosului valoarea cărţii pe care o are în faţă şi
să-i spună, eventual, de ce trebuie citită sau „citeşte-o şi vino la mine, cu
sublinieri unde n-ai înţeles“, lucru pe care nu-l vei întâlni.
În vremea de demult,
în vremea patristică, isihaştii erau răsplătiţi cu darurile Duhului Sfânt şi
trăitorii în pustie erau răsplătiţi cu darurile harismelor şi erau făcători de
minuni, înainte-văzători. În ziua de azi, dacă vrei să cunoşti un preot sau un
monah dacă este bun, te uiţi dacă este un bun constructor de biserici, dacă
biserica lui e dată în praf de piatră, dacă e acoperită cu tablă de cupru,
dacă i-a pus temelie cu fier-beton, dacă i-a pus gard de fier forjat, dacă i-a
făcut sală de protocol, dacă i-a făcut alee cu trandafiri, şi te uiţi dacă a
făcut studiile în străinătate.
Ce poate da în schimb
străinătatea unei Românii creştine? Dimitrie Cantemir, în „Descrierea Moldovei“,
scria că bisericile Moldovei erau o sută optzeci din piatră şi lemn, în afară
de schituri şi de pustnici care foiau şi umpleau pădurile. Sfântul Paisie
Velicicovski găseşte un mediu prielnic la Poiana Mărului, unde învaţă
Rugăciunea lui Iisus şi, după zăbovirea în Sfântul Munte, va pleca la Secu şi
la Neamţ. Sau fenomenul stareţilor Gheorghe şi Calinic de la Cernica, ce vor
aduce o înnoire a monahismului şi a isihasmului românesc.
La ora actuală, noi
nu înţelegem Patericul românesc, care este pe înţelesul nostru, cu părinţi
contemporani. Încă există în România oameni care nu ştiu cine este Paisie Olaru
şi Cleopa Ilie. Deci e foarte greu să ne dăm cu părerea despre felul în care
cartea religioasă este fructificată sau savurată în România. Ca urmare a
faptului că totul a devenit de o mare superficialitate, tânărul este mult mai
tentat să alerge spre practicile orientale, care-ţi aduc tabietul spiritual de
moment, „trăieşte-ţi clipa“, asta este reclama zilnică.
Ideea ta poate deveni un articol citit de mii de persoane, iți poți împărtăși ideeile pentru a ajuta pe cei ce citesc!(click aici pentru mai multe informatii)!
Urmariți-ne și pe Youtube!
Citiți și alte articole:
Despre Îmbunătățirea minții! ✙ Despre Rugăciune! ✙ Postări Populare! ✙ Să Devenim mai buni! ✙ Sfaturi Duhovnicești! ✙
Comentarii
Trimiteți un comentariu