Despre Cărți - Partea 2
Nu este nevoie să
citească Vieţile Sfinţilor, unde i se spune că trebuie să aştepte şi să rabde
ani de zile şi să se nevoiască, pentru a-L vedea pe Dumnezeu, când el a
învârtit ceaşca de două ori şi ştie ce va fi anul viitor, când ea învârte de
două ori Tarotul şi ştie cu cine se mărită, învârte de două ori nu ştiu ce
carte şi ştie când îi moare bărbatul sau se duce la bioenergetician şi acesta,
cu două învârtituri de mână, îi vindecă boala şi e perfect sănătos. Dracul
şi-a atins scopul: „Nu studia, vino după mine şi-ţi îndeplinesc orice
dorinţă“.
– Oferta de carte este
extraordinar de mare, dar noi trebuie să distingem cele două mari oferte de
carte. În primul rând este oferta morală, oferta spirituală, legată de Vieţile
Sfinţilor, Paterice şi Vieţile Sfinţilor Părinţi, şi apoi este oferta
dogmatică. Şi aici cred că preoţii de parohie ar trebui să facă un tabel, cum
am văzut la Mănăstirea Sihăstria la duhovnicii care spovedesc: au început să
prezinte penitentului pe care îl spovedesc o serie de cărţi: „Mântuirea
păcătoşilor“, „Războiul nevăzut“...
– Exact. „Urmarea lui
Hristos“, „Oglinda duhovnicească“ şi aşa mai departe. Duhovnicul să fie cel
care să îndemne creştinul să aibă în casa lui cărţi ziditoare de suflet. Tuturor
creştinilor pe care-i spovedesc, le-am cerut să aibă „Ceaslov“, „Psaltire“ şi
„Acatistier“, candelă şi icoană. Fără lucrurile acestea nici nu-i primesc la
spovedit. Şi uneori, când am impresia că nu e adevărat sau că au încercat să
mintă, le spun: „Data viitoare când vii îmi aduci Ceaslovul, Psaltirea şi
Acatistierul, să văd eu că le ai“. Şi le scriu data pe el şi le pun semnătura,
scriu ale cui sunt, scriu acolo o mică dedicaţie spirituală, două-trei vorbe,
ca să fiu eu sigur că, dacă-l mai chem vreodată, nu-mi aduce altă carte sau o
împrumută de undeva. Pentru că în felul acesta îl constrângi pe om să se
trezească şi să înţeleagă ce înseamnă cartea de rugăciune, nu într-un mod
abuziv, ci într-un mod spiritual.
– Nu, nu, o deschid, vă
spun eu că o deschid. Oamenii care vin la mănăstire au deja o treaptă mai
înaltă de rugăciune. Am întâlnit eu, personal, tânăr la 26 de ani care nu ştia
rugăciunea Tatăl Nostru. Şi l-am întrebat: „De ce nu ştii rugăciunea Tatăl
Nostru?“ Şi mi-a zis: „Nu m-a învăţat nimeni, nu l-am auzit niciodată“. Şi-am
întrebat: „Tu cum te rogi?“ „Păi, îmi fac cruce de trei ori seara când mă culc
şi cruce de trei ori dimineaţa când mă scol.“ Ăsta era fondul lui religios la
26 de ani. Nu trebuie să ne mai mirăm, ci să ni se pară normal.
Trebuie ca preoţii să
fie trâmbiţe ale Duhului Sfânt, care să vestească creştinilor ce cărţi trebuie
să cumpere, pentru că va veni o vreme, cât de curând, când şi acest fond de
carte religioasă va fi oprit. Normele şi standardele moderne vor avea grijă să
pună o stavilă împotriva acestei avalanşe de cultură intelectuală creştină
exprimată prin cărţi şi nu numai. Din punct de vedere ecumenist, din punct de
vedere catolic, trebuie să avem grijă ca nu cumva să cădem în şovinism, să nu
cădem cumva în judecarea şi în osândirea celor de lângă noi, care, chiar dacă
se roagă altor dumnezei, doar tot lui Dumnezeu se roagă, la urma urmei, toţi ne
rugăm la Dumnezeu.
Adică se merge spre
New-Age cu paşi repezi: se caută unificarea credinţei într-un singur Dumnezeu,
dar nu după principiul dogmatic creştin, lăsat prin Sfânta Evanghelie, adică
după învăţătura lui Hristos, ci printr-o învăţătură dogmatică generală: şi
Budha e un dumnezeu, şi Mahomed e un dumnezeu, şi Krishna e un dumnezeu şi aşa
mai departe. Se merge spre o unificare a religiilor şi atunci cine va avea
cărţi va fi un om bogat. Pentru că aşa spunea şi părintele Ioanichie Moroi,
stareţul părintelui Cleopa. Mergând la peştera Sfântului Xenofont în Sfântul
Munte, s-a întâlnit cu pustnicul Ioan şi i-a pus următoarea întrebare:
„Părinte, este bine să-mi iau modele vii?“ „Nu, frate, modelul tău adevărat
să fie Scriptura şi Vieţile Sfinţilor sau Sfinţii Părinţi care nu te vor
sminti niciodată: au trăit, sunt autentici şi nu mai pot greşi.“ Pentru că cel
care trăieşte astăzi, mâine te foloseşte sau te sminteşte. Şi atunci ai motiv
să te depărtezi de Dumnezeu, pe motiv că ai fost smintit.
Mi se pare anormal ca
un creştin să aibă calculator, televizor, haine de blană, mobilă de lux, vilă
la ţară sau apartament în centrul oraşelor universitare şi să nu aibă în casă
Ceaslovul, Psaltirea sau măcar un singur volum de Vieţile Sfinţilor, pentru că
o singură carte în casa creştinului este un izvor de înţelepciune şi nici nu
ştii când, vreodată, ştergându-l de praf şi deschizându-l, două rânduri citeşti
şi-ţi intră în inimă şi te-ai întors la Adevăr. Este o formă de cunoaştere a
lui Dumnezeu în mod intelectual, înainte de a-L cunoaşte în împrejurările
vieţii.
– Este adevărat că este
mai relaxant. Dar la televizor n-ai să urmăreşti toată ziua emisiuni
religioase; au şi ei acolo două-trei emisiuni pe săptămână sau cât au spaţiu de
emisie. Dacă aţi observat, acum au apărut în spaţiul dedicat emisiunilor
religioase cultul evanghelic, cultul penticostal, cultul baptist, cultul iehovist.
Deja se creează uşor-uşor o ambiguitate a obişnuinţei cu „luminile“ din
lumină. Trebuie să avem mare grijă, pentru că televizorul are mai mult un spirit
distructiv, pe lângă cel informativ. Dacă aţi fost atenţi, televizorul n-a
făcut altceva decât să facă propagandă violenţei, sexului şi vicleniei.
Reclama este mama
comerţului. Pentru orice lucru care nu se vinde trebuie făcută o reclamă
obositoare, până ce omul este obligat să cumpere produsul respectiv, ca să nu
mai vadă reclama la televizor, că altfel îşi plăteşte abonamentul ca să vadă
reclame de dimineaţa până seara. Nu mai există un bun-simţ al audio-vizualului.
Eşti obligat să asculţi ceea ce vrei sau ceea ce nu vrei, aşa cum sună un
frumos cuvânt: „România este ţara tuturor posibilităţilor, nu a imposibilităţilor“.
Ce vrei, aia poţi găsi; şi unde nu te aştepţi, tocmai acolo găseşti. Aşa şi în
problema religioasă: poţi găsi sfinţi, poţi găsi creştini buni, poţi găsi
creştini normali şi poţi găsi şi satanişti şi anormali.
***
Mulţi oameni se plâng că emisiunile de la televizor sunt de o calitate din
ce în ce mai proastă, că violenţa şi desfrâul cuceresc încetul cu încetul
teritorii tot mai largi din micul ecran.
Cartea oferă o alternativă celor care sunt sătui de valorile pe care le
promovează televiziunea. Cartea are o valoare care nu va putea fi
îngenuncheată. Chiar dacă Televizorul va avea din ce mai mulţi discipoli, şi
Cartea din ce în ce mai puţini prieteni, în cele din urmă biruinţa va fi a Cărţii.
Atunci se va lămuri care au fost prietenii ei, şi care au fost duşmanii ei.
Gândindu-mă la confruntarea dintre cele două puteri am compus o scurtă poveste
despre Apocalipsă, numită „Ultimul turnir“. Iat-o:
„Pe uliţe, soldaţii îmbrăcaţi în haine strălucitoare strigă cât îi ţine
gura. Invită lumea la Marele Spectacol. Intrarea este liberă: arenele sunt un
furnicar care creşte neîncetat. Este primul turnir la care oamenii au voie să
coboare din tribune ca să fie cât mai aproape de luptători. Emoţia creşte.
Timpul trece cu o viteză foarte mare.
Parcă au trecut numai câteva clipe de când Cartea a lăsat la curte
provocarea. Prima
reacţie a regelui a fost dură: s-a simţit jignit, s-a simţit călcat în
picioare. De zeci de ani nimeni nu mai îndrăznise să ceară
îngăduinţa de a se lupta cu primul dregător, cu Idolul imaginilor. Cu cel pe
care nu îl doborâse nimeni, niciodată. Şi, când nimeni nu se aştepta să îl mai
vadă în arenă, pentru că oamenii se temeau de moarte, Cartea a făcut gestul
necugetat.
Pentru asta Regele a condamnat Cartea la moarte pe rug. Nu ar fi îngăduit
ca lumea să afle cât de obraznică a fost Cartea. Dar Idolul a ajuns în ultima
clipă şi a stins focul. Cartea era întreagă. Nu aşa trebuia să moară pentru
greşeala ei. Idolul îi pregătise o pedeapsă mult mai umilitoare. A acceptat
provocarea.
Şi peste câteva clipe începe lupta. Spectatorii ard de nerăbdare. Arenele
sunt pline şi nou-veniţii încearcă cu greu să îşi facă loc. Regele a promis o
mare petrecere după turnir, în cinstea învingătorului. Nu e nici un secret
cine va câştiga confruntarea. Dar toţi aşteaptă să vadă cum o va câştiga.
Pentru câteva clipe, arena e ocupată de o mulţime de circari care
jonglează cu pâini. Fac numere de senzaţie. Şi totul se termină pe placul
mulţimii: pâinile sunt aruncate în tribune. Pentru câteva minute, mulţimea
mănâncă privind spre Marea Poartă. Şi Poarta se deschide.
Pe un cal puternic, frumos, negru, apare Idolul. Mulţimea îl aclamă. E
îmbrăcat în haine de un alb strălucitor. Mulţimea îl aclamă. Idolul îi salută
ridicând lancea.
Apare şi Cartea pe calul ei bătrân şi slab, cu care nu a câştigat nici o
luptă. E îmbrăcată în armură, dar nu ţine în mână decât un mic scut. Cei mai
mulţi o privesc cu dispreţ. Dar, între aceştia, se află şi câţiva prieteni ai
Cărţii. Cu bărbile fluturând în vânt, stau încordaţi, de parcă lupta ar fi a
lor: de parcă toată viaţa lor ar depinde de acest turnir.
Regele face un semn şi lupta începe. Spre deliciul admiratorilor, Idolul
îşi va arăta măiestria: pentru a umili Cartea, care nu ţine în mână decât
scutul, el o va doborî ţinând lancea de vârf. În câteva clipe, între cei doi
adversari nu mai sunt decât câţiva metri. Şi lancea loveşte scutul: Cartea
cade, dar se ridică repede. Câţiva spectatori, pentru a stârni mânia Idolului,
o aclamă pe Carte. Paznicii nu le fac nimic, înţelegând gestul lor.
A doua rundă: Idolul va încerca să evite scutul duşman.
Cartea nu reuşeşte să se ferească şi cade de pe cal.
A treia oară Idolul ţine lancea ca un adevărat cavaler care vrea să
învingă. Şi doboară Cartea. Greu rănită, ea poate cere oprirea confruntării.
Dar nu o face. Şi se suie din nou pe cal.
Idolul e din ce în ce mai mânios. Faptul că adversarul său nu vrea să îşi ia
lancea, îl scoate din minţi. Pentru a-l provoca, a patra oară îndreaptă vârful
lancei spre picioarele calului bălan, încercând să-l împiedice. Şi calul cade
la pământ, cu tot cu călăreţ. Şi totuşi, după câteva momente, Cartea se ridică
în picioare.
Tribunele sunt din cei în ce mai înfierbântate. Se fac pariuri. Nici la
luptele cu lei nu a fost atâta agitaţie.
Cartea cade pentru a cincea şi a şasea oară. Crainicul, care în tinereţe
fusese un prieten apropiat al Cărţii, face semne disperate pentru a întrerupe
turnirul. Dar Regele îşi ridică mâna pentru a şaptea oară.
În tribune, Prietenii Cărţii îşi ridică braţele spre Cer. Nu se mai tem de
nimic. E ultima lor şansă. Şi totuşi Regele nu înţelege curajul lor. Se
gândeşte că îi va ucide după turnir.
Şi Cartea cade. Se pare că a murit.
Crainicul vine spre ea şi o cercetează cu atenţie. Ochii i se umplu de
lacrimi: Cartea se ridică iarăşi. Şi crainicul, triumfător, arătând un sul
Regelui, anunţă: „Aşa cum spune legea turnirului, dacă un luptător este doborât
de şapte ori şi totuşi se ridică în picioare, victoria este a sa: a biruit prin
răbdare...“
Această lege nu mai fusese aplicată până atunci şi numai cei bătrâni îşi
mai aduceau aminte de ea. Asta pentru că nici un turnir nu ţinuse până atunci
mai mult de cinci runde.
Idolul urlă ca o fiară rănită: „Nuuu...“
Coboară de pe cal şi se dă cu capul de pământ. Faţa i se sparge în mii de
cioburi.
Smerită, Cartea îşi priveşte prietenii cu ochii în lacrimi. Biruiseră.
Începea Sfârşitul...“*
Ideea ta poate deveni un articol citit de mii de persoane, iți poți împărtăși ideeile pentru a ajuta pe cei ce citesc!(click aici pentru mai multe informatii)!
Urmariți-ne și pe Youtube!
Citiți și alte articole:
Despre Îmbunătățirea minții! ✙ Despre Rugăciune! ✙ Postări Populare! ✙ Să Devenim mai buni! ✙ Sfaturi Duhovnicești! ✙
Comentarii
Trimiteți un comentariu